Nieuws

GÖTEBORG – De Zweedse startup Heart Aerospace gaat een niet vliegende demonstrator op ware grootte bouwen van zijn geplande ES-30 elektrische regionale vliegtuig om daarmee laad- en taxitests uit te gaan voeren op de luchthaven van Malmö. De demonstrator zal worden gebouwd in het kader van fase 3 van het programma Electric Aviation in Sweden (Elise).
Bij het project zijn ook de luchtvaartmaatschappijen SAS en Braathens betrokken, evenals de Zweedse batterijontwikkelaar Northvolt.

De eerste werkzaamheden begonnen in mei 2023 en lopen tot april 2025, waarbij de ES-30 naar verwachting op een later tijdstip in Malmö aankomt. Heart Aerospace bouwt dit model momenteel bij het hoofdkantoor in Göteborg.

De fabrikant zal een apart prototype op ware grootte gebruiken wanneer het begint met testvluchten in 2026, terwijl het werkt aan de geplande typecertificering en indiensttreding in 2028.

De ES-30 krijgt een hybride-elektrisch voortstuwingssysteem, inclusief een paar turbogeneratoren en vier elektromotoren, om vluchten over langere afstanden te ondersteunen. Dit geeft het vliegtuig een volledig elektrisch bereik van 200 km, een uitgebreid bereik van 400 km met 30 passagiers en flexibiliteit om tot 800 km te vliegen met 25 passagiers, alles inclusief de vereiste luchtvaartreserves.

De nieuwkomer heeft naar eigen zeggen getekende orders en intentieverklaringen voor 250 vliegtuigen.