
LOS ANGELES – Het Amerikaanse technologieconcern Skyryse voert sinds 2018 testvluchten uit met een Robinson R44-helikopter waarbij fly-by-wire en het door hen ontwikklde FlightOS de besturing ervan vereenvoudigen. Met een R66T wil het bedrijf nu een aanvullend typecertificaat (STC) in huis halen.
Flight OS vervangt veel van de complexe cockpit bedieningselementen door een touchscreen-display en een joystick, terwijl fly-by-wire-hardware en -software de meeste kernbesturingsfuncties uitvoeren. Dit systeem helpt onder meer voorkomen dat piloten onbedoeld in onveilige vliegstanden terecht komen. De bediening ervan is volgen Skyryse zo eenvoudig, dat elke piloot het binnen enkele minuten kan leren gebruiken.
Naast een luchtvaartuig onafhankelijk drop-in vluchtcontrolesysteem, werkt Skyryse ook aan het certificeren van een FlightOS-uitgeruste versie van de R66 die zal kunnen vliegen onder instrumentvliegregels (IFR).
De meeste commerciële eenmotorige helikopters opereren onder de beperkingen van visuele vluchtregels (VFR). Volgens Skyryse zal een IFR-compatibele R66 zowel de aanschaf- als de bedrijfskosten drastisch verlagen in vergelijking met andere IFR-geclassificeerde helikopters.
In februari 2023 bevestigde de FAA dat FlightOS voldoet aan alle vereisten op het gebied van naleving, waardoor het bedrijf de weg vrijmaakt voor het voltooien van aanvragen voor de STC’s die het nodig heeft om te beginnen met het achteraf uitrusten van luchtvaartuigen met het nieuwe vluchtcontrolesysteem, te beginnen met de R66.
Met de FAA is overeengekomen dat er geen nieuwe regelgeving nodig is om het nieuwe systeem te certificeren, aangezien FlightOS volledig bestaat uit onderdelen en technologieën die in het verleden zijn gecertificeerd.
