Nieuws

CAPUA – De door Tecnam in maart 2021 aangekondigde tweemotorige P-Volt komt er voorlopig niet. Dit is dinsdag (13 juni) door de fabrikant meegedeeld. Als reden wordt bezorgdheid over de prestaties van batterijen aan het einde van hun levensduur genoemd en het effect dat dat scenario zou hebben op de acceptatie van de technologie door de industrie.

Volgens berekeningen van de fabrikant laten zelfs de meest optimistische prognoses, met betrekking tot langzame laadcycli en potentiële limieten op het maximale laadniveau per cyclus, zien dat de opslagcapaciteit onder de 170 wattuur per kilogram batterijgewicht zou dalen

De P-Volt zou een vliegbereik van 85nm (157km) krijgen bij een kruissnelheid van 120kts (222km/h). Verwacht werd dat dit in 2030 zal zijn opgelopen tot 145nm (270 km) door ontwikkelingen in de accutechnologie.
Er werden elektromotoren voorzien met elk een vermogen van 429 pk (320kW) waarbij het accupakket 1,100 kg zou gaan wegen wegen. Daardoor nam het leeggewicht van de op de P2012 Traveler gebaseerde P-Volt toe van 3.700 naar 4.086 kg bij een gelijkblijvende nuttige lading van 809 kg.

Tecnam, Rolls-Royce en de Noorse luchtvaartmaatschappij Widerøe besloten eind november 2021 werk maken van het elektrificeren van de P2012 die in 2026 als P-Volt al in Noorse dienst zou moeten treden. Volgens Tecnam zou de P-Volt ook een rol kunnen gaan spelen als licht vrachtvliegtuig en als ambulance. Daarnaast zou een missievariant ontwikkeld kunnen worden. De traditioneel aangedreven P2012 Traveler heeft 320 pk (270 kW) sterke Lycmoning motoren, een kruissnelheid van 173 kts (320 km/h) en een vliegbereik van 950 nm (1.759 km).

Het toestel moest plaats gaan bieden aan negen passagiers en werd door de Italiaanse fabrikant een DREAM concept genoemd, wat staat voor Durability, Reliability, Employability, Affordability & Manageability. Daarbij wordt tevens gesproken over de-icing-/anti-icing, cabineverwarming en airconditioning.

Tecnam en Rolls-Royce werkten al samen bij het Europese H3PS1 project waarbij een P2010 van een Rotax parallel hybride aandrijving werd voorzien.