
GREENSBORO – De Amerikaanse zakenjetoperator Jet It houdt al een week al zijn twintig HondaJet Elite’s aan de grond. Dat doet het bedrijf naar eigen zeggen uit voorzorg nadat eerder deze maand een HondaJet van een ander bedrijf betrokken was bij een ongeval. Het bedrijf lijkt echter te stranden door geldnood.
Jet It klaagt al sinds november 2022 publiekelijk over de technische ondersteuning van HondaJet. Volgens oprichter en CEO Glenn Gonzalez voldoen de HondaJets niet aan de verwachtingen en staan ze te vaak en te lang stil voor onderhoud. Gonzalez stuurde daarover in november 2022 een brief aan de fabrikant van de lichte zakenjet.
Jet It is met twintig HondaJets de grootste gebruiker van het type. Het bedrijf combineert sinds 2018 gedeeld eigendom van de jets met privévluchten op charterbasis. Eerder dit jaar ontving Jet It de eerste Embraer Phenom 300. Jet It ziet in dat toestel de opvolger van de HondaJet binnen het bedrijf.
Op 18 mei schoof een HondaJet Elite van een ander bedrijf van de baan op een vliegveld in North-Carolina. Het toestel vatte vlam en brandde uit, de inzittenden kwamen met de schrik vrij. Volgens het Amerikaanse magazine ‘Flying’ is dat incident voor Jet It de aanleiding geweest om de vloot aan de grond te houden. Inmiddels heeft volgens Flying het personeel te horen gekregen dat het op zoek kan naar ander werk. Er zou bij Jet It sprake zijn van grote financiële problemen, meldt ook Forbes.
HondaJet Aircraft wil in Amerikaanse media niet reageren op de beschuldigingen van Jet It en wijst erop dat de toezichthouder in de VS geen waarschuwingen heeft afgegeven voor de Elite.
Op zijn website en social media maakt Jet It maandag (29 mei) nog geen melding van een faillissement of verstoringen in de vliegoperatie.
Sorry, maar dit is achterhaald. Deze club is op de fles. Achtergronden: https://www.flyingmag.com/why-jet-it-failed/