
DRESDEN – Het Duitse EFW mag een retrofit op de markt brengen voor de bagagevakken in Airbus A320’s. De zogenoemde ‘Airspace L Bins’ voorzien volgens het bedrijf in de behoefte van luchtvaartmaatschappijen en passagiers aan meer bagageruimte in de cabine door een zestig procent grotere opbergcapaciteit.
Een grotere bagageruimte versnelt en vergemakkelijkt volgens EFW ook de instapprocedure. EFW heeft van Airbus een officiële erkenning ontvangen om de bagagevakken te produceren en installeren.
De retrofit-oplossing vergt een minimum aan aanpassingen aan de cabine en kan in drie tot vijf dagen worden uitgevoerd, aldus EFW.

Het vliegtuig in Amerika is niet gecrasht vanwege het overgewicht alleen. Het was ook vanwege een defecte kabel in het hoogteroer dat was gemaakt door een niet-gecertificeerde monteur. De combinatie van deze 2 zaken leidde tot de dodelijke combinatie. Afzonderlijk was het geen probleem geweest.
Bij het laden van vliegtuigen wordt nu altijd van een gemiddeld gewicht uitgegaan van de passagiers. Door hier betere data over te hebben kun je het gewicht beter verdelen, maar ook je capaciteit beter benutten en wellicht brandstof besparen. Het wegen bij Air New Zealand is tijdelijk voor het verzamelen van de data en onderdeel van hun sustainability aanpak.
Het totale gewicht zelf zal waarschijnlijk niet toenemen omdat mensen niet meer bagage mee mogen nemen. Wanneer het nu niet in de cabine past gaat het onderin. Straks kan het in de cabine mee door de ruimere bakken, wat voor de reiziger prettiger kan zijn.
60% Extra ruimte creëren is best heel knap.
Hoe gaat dat dan met het MTOW, als ze in Nieuw Zeeland passagiers wegen om zicht te krijgen hoe zwaar die nu eigenlijk zijn en in de USA al eens een toestel tgv. 600 lbs overgewicht is gecrasht?