Nieuws

LONDEN – De Britse nieuwkomer Global Airlines heeft een eerste Airbus A380 in eigendom. Het toestel is sinds vrijdag (2 februari) in het Maltezer register als 9H-GLOBL opgenomen. De Airbus stond sinds 2022 in opslag in de Mojave-woestijn (VS) en wordt daar momenteel door technici van HiFly weer in luchtwaardige toestand gebracht. Daarna zal het worden overgevlogen naar Europa.

Global Airlines schrijft de A380 tijdelijk bij op de vliegvergunning van het Portugese HiFly, voordat het zelf over de juiste papieren beschikt.

Het toestel was eigendom van de Duitse investeringsmaatschappij Doric Aviatio die het tussen 2013 en 2021 verhuurde aan China Southern. Doric beschikt momenteel nog over veertien A380-800’s, waarvan er dertien verhuurd zijn aan Emirates en een veertiende toestel een ‘remarketing status’ heeft.

In tegenstelling tot andere nieuwe luchtvaartmaatschappijen kon Global Airlines, met aanzienlijke steun van investeerders en moederbedrijf Holiday Swap, ervoor kiezen om haar eerste vliegtuig van Doric Aviation te kopen in plaats van te kiezen voor de traditionele leaseroute.

Het toestel heeft 471 stoelen en is volgens Global de eerste van vier te verwerven A380’s, met meer toestellen van dit type in 2024. De nieuwkomer wil toekomstige klanten vanaf het voorjaar van 2024 weer meenemen naar de ‘Golden Age of Air Travel’.

Foto’s: Global Airlines

3 reacties op “Eerste A380 Britse nieuwkomer in Maltezer register

  1. Timothy schreef:

    global airlines heeft ook de airbus 330neo airbus 350 boeing 777x en de 787 dreamliner nodig voor nieuwe routes vanuit london heatrhow

  2. Anton S. schreef:

    Hoe je ook over de A 380 denkt, het toestel past en paste niet goed op de marktvraag.
    Dat het bij Emirates wel lukt heeft te maken met de ligging van hun hub, maar vooral hun ticket prijsstelling. En hoe dat komt . . . . ?

    Het toestel is te groot om goed volgeboekt te krijgen en is bovendien inmiddels te onzuinig geworden.
    Wat je nu ziet is, dat avonturiers, die het toestel “voor weinig” weten te verwerven, proberen er nog een rendabele exploitatie mee te maken. Maar dat is een flinterdunne dunne basis.
    Ook voor hen geldt, dat al die stoelen wel gevuld moeten zijn en een beetje kerosine prijsstijging maakt bij hen de rekensom negatief.

    Als museumstuk denk ik dat we in ons land op dit moment het geld wel aan wat beters te besteden hebben!

  3. Toch jammer dat de A380, met deels Nederlandse inbreng, niet het succes gegeven is in tegenstelling tot de B747 zeker wat de verkoop aantallen betreft. Het toestel krijgt blijkbaar toch nog een tweede kans en misschien mogen de resterende toestellen later ook nog een tweede leven krijgen die ze verdienen. Wat als t.z.t. ook de A380 van Emirates met pensioen gaan, worden ze dan allemaal gesloopt, een exemplaar naar een museum gestuurd bijvoorbeeld Lelystad als blikvanger voor de niet gebruikte passagiersterminal, of omgebouwd tot vracht/passagiersvliegtuig, de tijd zal het leren.