
BADHOEVEDORP – Corendon vliegt vanaf november 2023 vijf keer per week non-stop tussen Amsterdam en Curaçao met een Airbus A350-900. Corendon heeft hiervoor een wet-lease overeenkomst afgesloten met de Spaanse luchtvaartmaatschappij World2Fly. In de periode van half juni tot half september wordt er zelfs zes keer per week gevlogen.
De A350-900 biedt plaats aan 432 passagiers, zodat er per jaar ongeveer 220.000 passagiers met Corendon van en naar Curaçao kunnen vliegen. Twee derde van de capaciteit zal verkocht worden als onderdeel van een pakketreis en een derde als losse tickets.
Van de 432 economy-stoelen zijn 27 stoelen XL, die beduidend meer beenruimte hebben. De stoelen zijn iets breder dan die in vergelijkbare toestellen en staan in 3-3-3 opstelling. De afstand tussen de stoelen is gelijk, maar omdat de ergonomische stoelleuning dunner is op kniehoogte van de passagier op de stoel erachter, voelt de beenruimte comfortabeler. Iedere stoel heeft een groot ingebouwd videoscherm en tegen een kleine vergoeding kunnen passagiers gebruik maken van internet.
World2Fly is opgericht in 2020 en heeft haar hoofdkantoor in Palma de Mallorca. World2Fly is onderdeel van de toonaangevende Iberostar Group die zo’n 120 resorthotels exploiteert, met name in Spanje en het Caribisch gebied. Daarnaast heeft de groep een eigen touroperator en onder naam World2Meet DMC’s (destination management companies) op vele toeristische bestemmingen.
De eerste vlucht vindt plaats op vrijdag 3 november 2023. De vluchten zijn vanaf morgen boekbaar vanaf 299 euro voor een enkele reis en 598 euro voor een retourticket (Naƒ 589 / Naƒ 1.178). De tickets worden online verkocht via corendon.com, veel van de bekende ticket-websites en op Curaçao, vooralsnog via twee kantoren; op de luchthaven Hato en bij het Livingstone Jan Thiel Resort. Pakketreizen worden verkocht via corendon.nl.
De jarenlange succesvolle samenwerking tussen Corendon en KLM op deze route komt hiermee tot een einde.
Foto’s: World2Fly.

De geschiedenis herhaald zich. Toen Van der Valk met KLM naar Curaçao begin jaren negentig van de vorige eeuw medio 1993, rekende op zeker moment de KLM hogere prijzen en werden de prijs per stoel duurder
Vervolgens heeft Van der Valk zijn toevlucht gezocht naar het Belgische Sobelair en met een B767 kon men weer goedkopere prijzen berekenen voor hun palet reizen. Nu gebeurt dit met Corendon. KLM vliegt minder vaak naar Curaçao, stelt minder stoelen voor Corendon beschikbaar en hogere prijzen en dus moet Corendon ook haar tarieven verhogen en met een alternatief komen waarbij hun eigen B737 niet geschikt voor is en tijdelijk naar een A350 uitwijken. Curaçao is en blijft een hotspot voor veel Nederlanders en geef ze eens ongelijk zeg ik zelf die inmiddels al acht keer dit veelzijdige en zonnige eiland bezocht heb.