
WICHITA- Beechcraft gaat de nieuwe eenmotorige Denali turboprop uitrusten met Garmin’s Emergency Autoland-systeem dat gekoppeld zal worden aan de G3000-avionica in de cockpit.
Met de introductie van Garmin Autoland kwam medio 2020 digitale technologie beschikbaar waarmee passagiers een vliegtuig naar een vliegveld kunnen laten dirigeren wanneer de piloot om welke reden dan ook niet meer in staat is om te vliegen.
Doet zich zo’n noodsituatie voor, dan kunnen passagiers met een simpele druk op de knop Autoland activeren en het vliegtuig naar het meest geschikte (uitwijk)vliegveld laten dirigeren. Daar zal het toestel een automatische landing uitvoeren en tot stilstand komen op de landingsbaan waarna de motor wordt uitgezet.
De in 2017 aangekondigde Cessna Denali vloog op 23 november 2021 voor het eerst. Sindsdien is met drie vliegende prototypes (waaronder twee productie conforme testexemplaren met interieur) meer dan 1.300 uur gevolgen. Daarnaast worden drie toestellen gebruikt onder meer vermoeidheidstests. Gemikt wordt op certificatie in 2025. Het programma loopt een tot twee jaar vertraging op door tegenslagen. Zo duurt het langer om de nieuwe motor van General Electrics gecertificeerd te krijgen.
Het toestel wordt aangedreven door een GE-turbopropmotor met een motorvermogen van 1.300 pk. Daarmee wordt een kruissnelheid van 285 kts (ruim 500 km/h) voorzien en een vliegbereik van 1.600 nm (bijna 2.963 km) met vier passagiers en een piloot aan boord. Er wordt een gesproken over een nuttige lading van bijna 500 kg waarbij een grote vrachtdeur van 1,29 x 1,34 m het laden van grotere stukken mogelijk moet maken.
Cessna’s moederbedrijf Textron hevelde de ontwikkeling van de Denali in 2022 over naar dochterbedrijf Beechcraft. Daar wordt het toestel als Beech Denali gevoerd naast de tweemotorige Beech King Air 260/360 varianten.

