
HELSINKI – De Finse grensbewakingsinstantie Suomen Rajavartiolaitos (Raja) heeft vier mogelijke aanbieders geselecteerd voor de volgende fase van de moderniseringscompetitie voor de MVX-vloot. Daarbij is men op zoek naar vervangers voor beide Dornier Do 228-212 turboprops.
In april 2022 reserveerde de Finse de regering hiervoor al een budget van € 163 miljoen, waarna tweeëntwintig potentiële leveranciers reageerden op het verzoek om informatie. Raja gaf kort daarna als voorkeur op dat het een zakenjet moeten worden en noemde de Bombardier Challenger 650, Cessna Citation Longitude, Dassault Falcon2000LXS, Embraer Praetor 600 en Gulfstream G280 als mogelijke kandidaten. Tegelijkertijd werd het aantal leveranciers teruggebracht tot negen.
Eind april 2023 werd het deelnemersveld verkleind tot vier waaronder drie Amerikaanse bedrijven (Field, L3Harris Technologies en Sierra Nevada) en het Zweedse ST Airborne Systems. Dit kwartet is nu uitgenodigd te reageren met een tussentijdse offerte met daarin niet alleen potentiële contractdetails, maar ook de evaluatie van het vliegtuig en voorgestelde sensoraanpassingen.
Field en Sierra Nevada baseren hun voorstellen daarbij op de Challenger 650, terwijl L3 Harris voor de Falcon 2000LXS koos en ST de Citation Longitude als platform geselecteerd.
Sierra Nevada heeft inmiddels aangekondigd dat hun aanbod is gebaseerd op het bij het ontwikkelde Rapidly Configurable to any mission (Rapcon-X) missiesysteem.
Raja hoopt voor het einde van het jaar een MVX-winnaar te kunnen selecteren. Gemikt wordt op indiensttreding in 2026 of 2027 27. De levensduur van de twee Dorniers is met het oog daarop verlengd.
