
SEATTLE – Boeing breidt zijn ecoDemonstrator vluchttest programma uit om innovatie voor duurzaamheid en veiligheid te versnellen. De fabrikant heeft het plan voor 2023 aangekondigd om niet alleen negentien technologieën met de Boeing 777 ecoDemonstrator te beoordelen, maar tegelijkertijd “Explorer” vliegtuigen toe te voegen aan het programma
De eerste ecoDemonstrator Explorer, een 787-10 Dreamliner, zal in juni testvluchten uitvoeren van Seattle naar Tokio, Singapore en Bangkok om aan te tonen hoe de coördinatie van de navigatie in de jurisdicties van het wereldwijde luchtruim de operationele efficiëntie kan verbeteren, wat het brandstofverbruik en de uitstoot van een vliegtuig tot tien procent kan verminderen.
Door gebruik te maken van de huidige capaciteiten aan boord, zullen Boeing en luchtvaartnavigatiedienstverleners n de VS, Japan, Singapore en Thailand gezamenlijk de routes van het vliegtuig volgen om de optimale vliegroute over meerdere regio’s te bepale, rekening houdend met omstandigheden zoals het weer, luchtverkeer en luchtruim sluitingen. Het vliegtuig zal op elke locatie vliegen op de hoogst beschikbare mix van duurzame vliegtuigbrandstof (SAF).
In 2023 zal Boeing zijn huidige ecoDemonstrator-vliegtuig, een 777-200ER (Extended Range), gebruiken om negentien technologieën te testen, waaronder duurzame wandpanelen in het laadruim die zijn gemaakt van 40% gerecycled koolstofvezel en 60% hars gemaakt van een biobased grondstof
Een glasvezel brandstofhoeveelheidssensor die compatibel is met 100% SAF.
Een Electronic Flight Bag applicatie met Smart Airport Maps, een onderdeel van Jeppesen FliteDeck Pro, die operationele kosten verlaagt en veilige taxioperaties ondersteunt met de weergave van contextuele luchthavengegevens.
Voor alle testvluchten vliegt het vliegtuig op de hoogste beschikbare mix van SAF ter plaatse.