Nieuws

LONDEN – De regering van Mexico is er in geslaagd een in 2014 aangekochte Boeing 787-8 te verkopen aan de regering van Tadzjikistan voor een bedrag van 92 miljoen dollar. Het toestel was ooit aangeschaft als VIP ingericht regeringsvliegtuig voor een bedrag van 219 miljoen dollar door de toenmalige president Enrique Peña Nieto.

De Dreamliner stond echter al langere tijd te koop omdat Nieto’s opvolger López Obrador sinds zijn aantreden in 2018 weigerde met het toestel te vliegen vanwege de armoede in zijn land. Obrador is van plan de verkoopopbrengst te gebruiken voor de bouw van twee ziekenhuizen.

Het toestel voerde de gecombineerde registratie TP-01/XC-MEX en was ingericht als VIP-vliegtuig met tachtig zitplaatsen. Het diende oorspronkelijk onder de aanduiding ZA006 als laatst toegevoegde prototype in de Dreamliner-testvloot van Boeing. In die hoedanigheid vloog de met General Electric GEnx motoren uitgeruste ZA006 (foto onder) voor het eerst op 4 oktober 2010 en voltooide 181 starts en landingen voordat het na 689 vlieguren uit het testprogramma werd gehaald.

4 reacties op “Mexicaanse regering verkoopt 787-8 Dreamliner

  1. Voor 12.000 plus kilometer beste Anton kan men inderdaad met een KLM Boeing 777-200 ER of 300 ER of B 787-9 of -10 dergelijke afstanden afleggen en dat zal best eens gedaan worden door regerings vertegenwoordigers of ambtenaren en hoog geplaatste militairen van defensie in Nederland. Alleen komt het wel eens voor dat of er op de betreffende dag geen vlucht beschikbaar is, of niet rechtstreeks naar de plaats van bestemming wilt vliegen die men wenst. Maar ook uit strategische en veiligheids overwegingen is het hebben van een snel – en dat is de G 650 ER zeker – handiger en soms praktischer om een eigen kist te hebben die mensen van A naar B kan vliegen en men niet afhankelijk is van de diensten van reguliere luchtvaartmaatschappijen, zeker als daar tactische en operationele aspecten aan ten grondslag liggen. De inzetbaarheid vergroot met een eigen prive jet die geheel aangepast is aan de eisen van Defensie, zeker nu deze in Zwitserland ook voorzien worden van middelen tegen inkomende raketten en dergelijke en dat heeft een KLM of welke andere maatschappij met hun vliegtuigen niet.
    KLM vliegt wel wereldwijd, maar niet overal en niet elke dag. Toen Martinair nog passagiers vluchten had kon men daar op charterbasis weleens gebruik van maken, maar dat is nu ook verleden tijd. Misschien is het daarom wel jammer dat men bij de aanschaf van de A321neo niet kiest voor de LR of XLR veriant, want dat zou tijdens een crisis situatie goed van pas kunnen komen, maar deze optie is voor zowel KLM als Transavia niet aan de orde.

    Dat de huidige Mexikaanse president anders dan zijn collega’s anders overdenkt en ” gewoon” in Economy class van hot naar her vliegt is zijn keuze, maar als iemand hem opvolgt en daar anders overdenkt kunnen ze nog altijd een toestel leasen voor x tijd. Keuze genoeg. Of het verstandig is wat hij doet laat ik mij niet uit, vreemd is het wel. Laten we niet vergeten dat zelfs Amerika ook “gewone” burgervliegtuigen onder bepaalde omstandigheden van reguliere maatschappijen gebruikt en niet altijd hun eigen Gulfstream of de Boeing 757 of 747 toestellen.tenzij de vice- president of president op stap gaat, want dat is een andere categorie.

    En men hoeft en MOET niet altijd een super deluxe regeringsvliegtuig te hebben, zelfs ONZE PH-GOV is volgens een Fokker woordvoerder niet eens zo extreem luxueus vergeleken met andere zakenjets, zelfs ” eenvoudig en toch comfortabel ” te noemen met een douche voor als W.A. eens over de aardbol m o e t en wilt vliegen. Flexibilteit en kosten zijn overwegingen om soms “eigen baas” te kunnen zijn over waarmee men zijn belangrijke medemensen mee transporteert en dat is een afweging die voor elk land of staatshoofd verschillend kan zijn, maar blijkbaar niet voor Mexico en wel voor Tadzjikistan…

  2. Anton S. schreef:

    @ Frans,
    Die Mexicaanse president heeft naar de verhalen gaan zelf nog nooit een voet aan boord van die Dreamliner gezet en vliegt zelfs gewoon Economy.

    Of onze Nederlandse regering bij afstanden boven de 12.000 km gebruik MOET maken van die G 650 ER? Zijn er voor zulke verbindingen geen lijnvluchten dan, daar hebben we onze flag carrier KLM toch voor?

    Een land als Tadzjikistan heeft per hoofd van de bevolking een BBP van 767 USD, Mexico 8.135 USD per hoofd.
    Dus hoe goedkoop misschien gekocht ook, gezien deze cijfers wordt die Dreamliner nu een speeltje van een overheid in een land dat ’t zich nog vele malen minder kan permitteren.

  3. De Garuda Boeing 777-300 ER registratie PK-GIG heeft een speciale rompbeschildering met het opschrift Republik Indonesia en wordt gebruikt voor presidentiele vluchten en ook voor normale passagiers vluchten naar zelfs Schiphol. De ruime en comfortabele First Class en business class is blijkbaar goed genoeg om de president van Indonesie over de aardbol te vliegen dankzij het grote vliegbereik. Opmerkelijk terwijl men zelf ook een Boeing BBJ heeft zijnde de B 737-800 en grotere zusje of broertje van onze PH-GOV die een 737-700 variant is en waarmee men ook verre vluchten kan maken alleen natuurlijk niet nonstop Jakarta – Amsterdam of Londen. Voor 12.000 plus kilometer moet onze Nederlandse regering gebruik maken van de nieuwe tweedehandse Gulfstream G 650 ER.
    Het kan dus ook, een presidentieel toestel gecombineerd gebruik voor reguliere passagier diensten. Recentelijk vloog een kennis zelfs met de PK-GIG, waarvan ik een mooi model heb schaal 1 op 400, van Jakarta naar Amsterdam zag ik op flighttracking.

    Ik zou best interieur foto’s van deze Mexicaanse Dreamliner willen zien, beenruimte hebben ze in ieder geval genoeg met tachtig zitplaatsen. En waarmee vliegt de Mexikaanse president nu de Dreamliner is verkocht, toch niet met een huis-tuin-keuken Cessna of zo ? Voor de regering van Tadzjikistan was dit zeker een koopje alsof men bij bol.com of Amazon.usa is gaan shoppen, maar beter nog dan slopen want veel vlieguren zal dit toestel niet gemaakt hebben of het wordt de nieuwe speeltje van Tadzjikistan ?

  4. Anton S. schreef:

    Tja,
    Chapeau voor die nieuwe president van Mexico, maar onderwijl schrijft hij met dit door hem niet gebruikte toestel toch ook nog wel Mln $ 122 af.

    ’t Is overigens geen uitzondering, dat regeringsleiders / overheden met VIP-toestellen zelf airlinetje spelen. Vaak met als z.g. legitimatie, dat hun toestellen uitgerust moeten zijn met speciale bewapening, waarmee ze zich dan vijandelijke raketten etc. van ’t lijf, althans de romp, kunnen houden.

    Ook krijgen zulke toestellen soms een dubbel, of zelfs triple rol en zijn dan geschikt gemaakt voor zowel VIP-, ambulance-, of troepentransport.
    Maar of zulke duizend dingen doekjes dan ook echt efficiënt en economisch in de bedrijfsvoering zijn ? ? ?
    Ze komen in ieder geval in het aanschaf traject vooral politiek heel goed van pas.

    Dan zijn ze bij onze overheid met de PH-GOV veel eerlijker, al wordt er inmiddels zelfs gevochten om de VIP-airmiles die dit toestel weet te produceren.

    De echte vraag is natuurlijk:
    waarom men zich bij overheden met gemeenschapsgeld zo’n luxe qua mobiliteit meent te moeten permitteren? In het bedrijfsleven reist men op vergelijkbaar functie niveau toch gewoon business-, of first class? En / of met in ieder geval veel kleinere, meestentijds op enkel vluchtniveau in te huren, business jets?