
DELFT – De Nederlandse start-up Maeve Aerospace heeft aangepaste ontwerpplannen gepresenteerd van de Maeve 01, een volledig elektrisch regionaal vliegtuig dat 44 passagiers moet gaan vervoeren in sectoren tot 460 km (250 nm). Gesproken wordt daarbij over een 2+2 stoelopstelling in de cabine.
Volgens Maece zal het ontwerp met acht op de vleugels gemonteerde motoren gemakkelijk schaalbaar zijn in grootte. Het bedrijf heeft het in de VS gevestigde Amprius geselecteerd om batterijen van 500 Wh/kg te leveren.
Volgens de huidige plannen moet de Maeve 1 vanaf 2029 inzetbaar zijn. Het toestel zal naarmate de batterijtechnologie voortschrijdt, kunnen worden vergroot tot 52 zitplaatsen in 2032 en een bereik van 710 km in 2040.
Tot op heden hebben vier luchtvaartmaatschappijen in steunbrieven voorlopige bestellingen geplaatst voor twintig van de Maeve 01-vliegtuigen waaronder de Europese start-up Fly With Lucy en Air Napier uit Nieuw-Zeeland. Fly With Lucy wil een netwerk van 3.000 kleine luchthavens in heel Europa creëren, terwijl Air Napier het vliegtuig wil laten vliegen op nog niet verbonden stedenparen.
In december 2022 werd Maeve geselecteerd voor een financiële injectie van 2,5 miljoen euro van het Europese investeringsfonds European Innovation Council (EIC), gevolgd door mogelijk nog eens 15 miljoen euro.
Vergeleken met een ATR42 zal de Maeve -01 volgens de producent tot zeventien procent goedkoper zijn in gebruik, terwijl het energieverbruik per passagier dertig procent lager uitvalt. Maeve gaat uit van een mogelijk markt van 1.200 vliegtuigen.
Er wordt een elektrisch wielaandrijvingssysteem voor het neuslandingsgestel voorzien terwijl het toestel dankzij het draagbare DC-DC oplaadsystemen compatibel zal zijn met bestaande grondondersteuningsapparatuur op luchthavens. Gesproken wordt over een laadtijd van 35 minuten.
