
TINKER AIR FORCE BASE – Vliegers van de 552nd Air Control Wing hebben eind maart 2023 tijdens een ceremonie afscheid genomen van het eerste E-3 Sentry Airborne Warning Air Control System (AWACS). Toestel 0560 gaat later dit jaar uit de vloot, en is de eerste van dertien E-3 AWACS-vliegtuigen die in 2023 worden afgestoten.
De eindbestemming voor toestel 0560 zal bij de 309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group (AMARG) op Davis-Monthan Air Force Base zijn . AMARG, Amerika’s Airpower Reservoir, is een gespecialiseerde faciliteit binnen het Air Force Sustainment Center, waar vliegtuigen worden opgeslagen, onderdelen worden teruggewonnen.
Ook worden er voorbereidingen worden getroffen voor verwijdering, regeneratie van vliegtuigen tot vliegstatus en depotonderhoud voor de Amerikaanse militaire diensten. verheidsinstanties en geallieerde regeringen.
Door de E-3 buiten dienst te stellen, kan 552nd zich concentreren op het prioriteren van de gezondheid van de resterende vloot. Het afstoten van een deel van de vloot zal de duurzaamheid verbeteren door onderdelen met een hoge vraag en een lage beschikbaarheid opnieuw aan de toeleveringsketen toe te voegen, wat een tijdelijke verbetering van de beschikbaarheid van vliegtuigen oplevert.
De eerste E-3 AWACS arriveerde op 23 maart 1977 op Tinker AFB. Sindsdien zijn de meeste vliegtuigen hier gehuisvest en onderhouden.Met het oog op de toekomst heeft de luchtmacht geschikte E-3 AWACS-vervangingen overwogen en beoordeeld om aan te sluiten bij de operationele behoeften.
In april 2022 maakte de luchtmacht haar voornemen bekend om een deel van de AWACS te vervangen door vijfitg Boeing E-7A Wedgetaisl. De E-7 kan tegelijkertijd meerdere bedreigingen vanuit de lucht en over zee volgen met 360-graden dekking dankzij een Multi-role Electronically Scanned Array (MESA)-sensor. MESA biedt daarbij een ‘kritisch domeinbewustzijn; om vijandige doelen op lange afstand te detecteren en te identificeren en zich dynamisch aan te passen aan opkomende tactische situaties.
Wedgetails zijn al in gebruik bij de luchtmachten van Engeland (3), Australië (6), Turkije (4) en Zuid Korea (4).
Foto: (U.S. Air Force photo by Paul Shirk).
Met de vervanging van de Boeing 707 AWACS door de E 7 zal er op en nabij gelegen vliegvelden een aanmerkelijk verschil in geluidshinder merkbaar zijn.
De Boeing 737 E7 Wedgetail is afgeleid van de Boeing 737-300 ER, het zelfde formaat als ” onze” nieuwe regeringsvliegtuig de PH-GOV,.
Als de NATO ook de AWACS Boeing 707 zal omruilen voor de E7 zal men in Zuid Limburg vanaf medio 2031 geen last meer hebben van het gieren van de oude PW motoren van de B 707 die hier vlakbij de vliegbasis Geilenkirchen soms op amper 1000 voet oftewel 300 meter hoogte laag komt overvliegen en dat zal t.z.t. dus wel wennen worden. Maar ook Saab dingt mee naar een NATO AWACS opdracht las ik Wikipedia. Om financiele redenen heeft men ruim twintig jaar geleden de ronkende en lawaai makende PW motoren van de B 707’s niet kunnen of willen vervangen. Nu men zelfs de Boeing 747-400 die hier bij tijd en wijle ook laag overkomt als men de landing naar eerder genoemde basis inzet, op o.a. Maastricht airport en zelfs Schiphol ongewenst verklaart, zal dat de geluidshinder vooral in de omgeving van Brunssum en Schinveld met de E7 veel overlast besparen als ook de capaciteiten van de 707’s natuurlijk een andere dimensie heeft dan hun voorgangers.