Nieuws

HOLLISTER/KEMBLE – ZeroAvia gaat haar producten commercieel uitproberen in Zweden. De Brits-Amerikaanse ontwikkelaar van duurzame vliegtuigmotoren is daarvoor een overeenkomst aangegaan met drie Zweedse bedrijven. De vluchten moeten plaatsvinden vanaf Skellefteå Airport in het noordoosten van Zweden.

Aan de samenwerking doen naast het vliegveld van Skellefteå ook het gemeentelijke energiebedrijf Skellefteå Kraft en Braathens Regional Airlines (BRA) mee.

BRA, een van de grootste binnenlandse luchtvaartmaatschappijen in Zweden, is van plan vliegtuigen te leveren voor toekomstige demonstraties en om commerciële routes te verkennen. De partners gaan de mogelijkheden onderzoeken om een ​​reeks regionale vliegtuigen te gebruiken op commerciële passagiersroutes. Daarvoor schuift ZeroAvia zowel haar ZA600-aandrijflijn als de ZA2000 naar voren. De ZA600 is geschikt voor vliegtuigen met 9-19 zitplaatsen, zoals de Dornier 228 waarmee het bedrijf momenteel proefvluchten uitvoert. De ZA2000 is ontworpen voor vliegtuigen met 40-80 zitplaatsen, de categorie waarin bijvoorbeeld de ATR- en Dash 8-series onder vallen. Volgens ZeroAvia is ZA600 vanaf 2025 inzetbaar en de ZA2000 in 2027.

Braathens Regional Airlines exploiteert momenteel veertien ATR-72’s op routes door Zweden, Finland en Denemarken. In de komende maanden start het bedrijf ook chartervluchten met acht Airbus A319’s en A320’s. De regionale vervoerder werkt voor de ontwikkeling van een duurzame dienstregeling niet alleen samen met ZeroAvia. Het heeft ook toestellen besteld bij de Zweedse fabrikant van elektrische vliegtuigen Heart Aerospace.