
MEMPHIS – Pakketvervoerder FedEx Express zet vaart achter de uitfasering van de MD-11F. Het bedrijf heeft te maken met tegenvallende resultaten en zet het mes onder meer in de driemotorige vrachtvloot, die minder efficiënt is dan de Boeing 767F en 777F.
FedEx Express is met ruim vijftig toestellen de grootste MD-11-operator. Zeker twintig daarvan worden echter al aan de grond gehouden. De laatste weken heeft de maatschappij naar eigen zeggen meerdere toestellen geparkeerd en het aantal werkloze MD-11’s wordt de komende weken opgevoerd. Ook gaat op sommige MD-11-routes de vliegfrequentie omlaag.
De gemiddelde leeftijd van de MD-11’s van de koerier gaat richting de dertig jaar. Ook de eerste gebouwde MD-11 maakt deel uit van de FedEx-vloot. Dat toestel komt uit 1990. FedEx vervangt de MD-11 door Boeing 767F’s en 777F’s, waarvan het er respectievelijk nog 27 en 6 in bestelling heeft staan. De maatschappij is van beide types de grootste gebruiker.
Concurrent UPS werkt ook aan de vervanging van haar MD-11’s. UPS heeft er nog 42, waaronder de jongste MD-11 in omloop (uit 2001). UPS heeft net als FedEx nog 27 Boeing 767-300F’s in bestelling staan.
Naast UPS en FedEx is er nog een derde maatschappij die met de MD-11 commerciële vluchten uitvoert. Dat is het in Florida gevestigde Western Global Airlines.