
DUBLIN – Leasemaatschappij SMBC Aviation Capital heeft de derde van drie CFM LEAP-1B28B1 aangedreven Boeings van het type 737 MAX 8 af geleverd bij luchtvaartmaatschappij flydubai. Dat toestel werd geleverd via een sale and lease back constructie.
SMBC leverde in 2021 en 2022 al eerder negen CFM LEAP-1B28 aangedreven 737 MAX 8 varianten af bij de luchtvaartmaatschappij. In september 2022 werd een eerste toestel uit een nieuwe serie van drie geleverd.
In januari 2023 leverde ook Griffin Global Asset Management een eerste Boeing 737 MAX 8 in huur onder bij flydubai. Een tweede toestel van dit type wordt binnenkort geleverd.
De luchtvaartmaatschappij maakte in juli 2021 bekend dat het 65 minder Boeing 737 MAX varianten wilde afnemen dan eerder besteld. De laatste order dateerde van december 2017 toen Boeing en flydubai een order voor 175 MAX variante formaliseerden, destijds de grootste order van vliegtuigen met één gangpad in de geschiedenis van het Midden-Oosten.
De deal, die al was toegezegd tijdens de Dubai Airshow 2017 maakte het mogelijk voor flydubai om te profiteren van de flexibiliteit en overeenkomsten binnen de 737 MAX-familie. Flydubai wilde 150 van het type 737 MAX 10 en 25 van het type MAX 8 of MAX 9. Daarnaast zijn nog vijftig kooprechten voor MAX-varianten vastgelegd.
Het in 2009 opgerichte flydubai bestelde tijdens de Dubai Airshow 2013 al eerder 75 MAX varianten en elf 737-800’s. Ondanks de in juli 2021 aangepaste order mag Boeing nog steeds 170 MAX varianten leveren aan flydubai.
De maatschappij bedient momenteel met 72 vliegtuigen 110 nationale en internationale bestemmingen. Dee toestellen zijn van het type Next-Generation Boeing 737-800 (32), Boeing 737 MAX 8 (37) Boeing 737 MAX 9 (3).
Geweldig natuurlijk dat Boeing in Flydubai zo’n groot afnemer van haar toestellen heeft!
Wel vreemd dat zo’n oliestaat de vliegtuigen niet gewoon cash uit haar oliedollars aftikt, maar kiest voor financiering [=lease] via een westerse maatschappij.
Eigenlijk ook wel vreemd, dat ze een paar honderd toestellen willen hebben met nagenoeg dezelfde specificatie [range circa 4.500 km] en 189 passagiers, waar MO-carreers doorgaans kiezen voor long haul operatie met wide bodies.