Nieuws

MOSKOU – Russische luchtvaartmaatschappijen die met de Sukhoi SSJ100 vliegen, kampen met een tekort aan reserve bougies voor de SaM146-motoren. Dat meldde de Russische nieuwszender RBC vrijdag op basis van een rondgang langs de betreffende vlieg bedrijven. Als Rusland er niet in slaagt tijdig vervangende onderdelen te maken, komen tientallen SuperJets dit jaar aan de grond te staan.

Het Russische ministerie van Industrie en Handel belooft de maatschappijen dat er in 2023 een oplossing gevonden wordt voor alle benodigde onderdelen, inclusief de bougies. Reserveonderdelen zijn op dit moment schaars door de westerse sancties tegen Rusland.

Voor de ontwikkeling, het promoten en het ondersteunen van de SuperJet 100 (SSJ100) werkte fabrikant Sukhoi aanvankelijk samen met westerse bedrijven, met name het Italiaanse Alenia (nu Leonardo). Dat gebeurde binnen de joint-venture SuperJet International. In de afgelopen jaren kwam de klad in die samenwerking door aanhoudende technische problemen met het regionale toestel en de oorlog in Oekraïne. Begin maart werd bekend dat de Russische United Aircraft Corporation (UAC), waar Sukhoi onder valt, afstand neemt van de laatste tien procent aandelen in SuperJet International.

Rusland werkt onder de noemer SSJ NEW al geruime tijd aan een volledig inheemse variant van de SSJ100. Dat toestel wordt op uiteenlopende punten herzien. Het zal worden aangedreven door de Aviadvigatel PD-8-motor van eigen bodem. De motor van de huidige SSJ, de SaM146, was een resultaat van een joint-venture tussen het Franse Safran en het Russische NPO Saturn en kan alleen in Frankrijk worden gereviseerd. Ook daar hoopt Rusland op korte termijn een oplossing voor te vinden.

Romp SSJ NEW wordt op sterkte getest