Nieuws

Derde ACJ 350-900 voor Flugbereitschaft

1

HAMBURG – De derde voor de Duitse Bundeswehr bestemde A350-900 is donderdag (16 maart) als 10+02 “Theodor Heuss” overgedragen aan de Flugbereitschaft. Deze ACJ350-900 XWB kan in de ultralangeafstandsversie 25 passagiers over 20.550 km vervoeren. Het toestel werd na afloop van de ceremonie overgevlogen naar

De tweede tot “Konrad Adenauer” omgedoopte A350-900 werd medio november 2022 als 10+01 overgedragen. In tegenstelling tot de eerste A350-900 met plek voor 144 passagiers) heeft dit toestel een volledig VIP interieur.

Het eerste toestel, de tot ‘Kurt Schumacher’ gedoopte Airbus A350-900 werd op 4 januari 2021 overgedragen. Met dat toestel ,de D-AGAF met de militaire registratie 10+03 , was sinds de overdracht op 20 augustus 2020 een uitvoerig exact 44 uur en 44 minuten durend testprogramma afgewerkt waarbij in november van dat jaar een ‘wereldreis’ werd gemaakt: een retourtje Keulen-Australië -Thahiti -Keulen. De voorbereidende werkzaamheden voor de cabine-inrichting waren al in november 2019 begonnen waarbij Lufthansa Technik hoopte het toestel op tijd te kunnen overdragen aan de ‘Flugbereitschaft’ van de Luftwaffe. De andere twee (10+01 en 10+02) zouden in 2022 volgen.

De drie vliegtuigen zullen gebruikt worden voor verplaatsingen van overheidsdelegaties, troepentransport en medische evacuaties.

Foto’s: Lufthansa Technik.

De 10+2.
De tweede tot “Konrad Adenauer” omgedoopte A350-900. Foto: Copyright_Lufthansa-Technik
De 10-03 Foto © Bundeswehr/Stefan Sammito.
Foto: ©Bundeswehr/Miriam Altfelder

Foto’s: Lufthansa Technik VIP & Special Mission Aircraft Services

Foto: © BMVg

1 reactie op “Derde ACJ 350-900 voor Flugbereitschaft

  1. Frans EEKHOUT schreef:

    Zou best interieur foto’s van deze Duitse “Air Force One” A350-900 willen zien inclusief de rustruimte voor de extra bemanning als men 22 uur en 20.550 km ver kan of moet vliegen en tegenwoordig bijna een etmaal lang mondkapjes aan boord moet gebruiken, maar ook de luxe stoelen voor de hoge gasten aan boord.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.