
TOKIO – In navolging van Lufthansa Cargo en Swiss gaat ook Japan Airlines (JAL) bekijken in hoeverre de “sharkskin” riblet-technologie brandstof beparend kan werken. JAL heeft met het oog hierop twee Boeing 737-800’s voorzien van een ribbelcoating om op die manier twee procent extra brandstof te besparen.
De proeven hebben betrekking op twee soorten gepatenteerde ribbelverwerkingstechnologie waaronder de verf- en coatingmethode van O-Well, waarbij een in water oplosbare mal wordt gebruikt om de ribbels aan te brengen
Bij Nikon is daarentegen sprake van een lasermicrofabricage-filmproces, dat ribbels direct kan verwerken of met ribbels bewerkte folie kan bevestigen. Volgens Nikon kan hun lasermethode kan worden toegepast op vliegtuigrompen en turbinebladen.
De testcampagne wordt uitgevoerd in het kader van een gezamenlijke onderzoeksovereenkomst waarbij JAL, de Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA), verfproduvent O-Well en Nikon Corp zijn betrokken.
Tot op heden is er er meer dan 1.500 vlieguren gevlogen met het O-Well methode toestel en meer dan 750 uur met de Nikon variant. In beide gevallen bleken de aangebrachte ribbels voldoende duurzaam zijn.
In 1998 werd bij een Airbus 340 van Lufthansa al ‘ n folie aangebracht met ’n op haaienhuid gelijkende structuur. Kijk maar even op dit youtube filmpje :https://www.youtube.com/watch?v=1Tu3xGbNO3I&t=214s
Wél even heen en weer schuiven.