
REYKJAVIK – Icelandair en IdunnH2 hebben een memorandum van overeenstemming gesloten over de aankoop van tot 45.000 ton duurzame vliegtuigbrandstof vanaf 2028.
Deze aankoop moet leiden tot een 10% jaarlijkse vermindering van de koolstofuitstoot van het internationale netwerk van Icelandair dat de CO2 uitstoot al in 2030 met de helft wil verminderen.
IdunnH2 produceert de duurzame brandstof op zijn faciliteiten vlakbij Keflavík International Airport. Deze koolstof neutrale e-brandstof zal worden gemengd met kerosine en kan binnen de huidige vloot worden gebruikt voor certificeerbare emissiereducties.
Groene waterstof
Het bedrijf beoogt een methode te gebruiken voor het produceren van synthetische duurzame vliegtuigbrandstoffen (e-fuels) waarbij de brandstof wordt geproduceerd uit groene waterstof en gerecyclede CO2. Dit is een andere methode dan de meeste duurzame vliegtuigbrandstoffen; die zijn afkomstig uit biologische bronnen. Door juist CO2 te recyclen, neemt de hoeveelheid hiervan in de atmosfeer niet toe, zoals bij de verbranding van fossiele brandstoffen, maar blijft deze gelijk.
Vanwege het elektriciteitsnet van IJsland, dat zowel concurrerend geprijsd als hernieuwbaar is, is IJsland een gunstige locatie voor de productie van e-brandstoffen op commerciële schaal. De installatie van 300 MW zal een aanzienlijke vermindering van de uitstoot mogelijk maken en IJsland dichter bij zijn klimaatdoelstellingen brengen.
Ambitieuze doelen
Icelandair heeft ambitieuze doelen gesteld om de koolstofuitstoot in 2030 met 50% per operationele ton kilometer (OTK) te verminderen ten opzichte van 2019. In 2050 wil de IJslandse luchtvaartmaatschappij netto nul uitstoot bereiken. Verdere maatregelen zijn nodig om deze koolstofreductiedoelstellingen te bereiken. Vliegen op duurzame vliegtuigbrandstoffen (SAF) is daarvan de belangrijkste.