
NEWPORT BEACH – De Scandinavische SAS Group heeft nieuwe sale-and-leaseback overeenkomsten gesloten met Aviation Capital Group (ACG) voor tien nieuwe Airbus A320-200neo-vliegtuigen, die naar verwachting in het eerste kwartaal van FY2024 zullen worden geleverd.
SAS besloot in april 2018 vijftig extra A320neo’s bestellen om oudere Boeing 737s en A320s te vervangen. Ook werdenopties op nog eens vijf vliegtuigen van dit type genomen.
De eerste vijftien vliegtuigen uit de nieuwe order zouden daarbij tussen 2019 en 2021 aan de SAS Group geleverd worden via leasemaatschappijen waaronder ALC.
De vloot van SAS telt momenteel 35 A320-200neo varianten.
SAS had al een order uitstaan voor dertig A320neo’s waarvan er inmiddels zeventien zijn geleverd.
…Dat is een goede vraag @Anton S.
Misschien weten koeriersbedrijven er wel raad mee in andere landen dan de Europese. Opvallend is dat diverse ceo’s nu al vervangen worden door neo’s en er blijkbaar geen “statiegeld” op zit om die P2F A 320’s te recyclen na gedane passagiers arbeid. Het valt mij op dat: 1} menige Europese airline nu kiest voor de neo variant, als ze met oudere A 320 gevlogen hebben of overstappers zijn van de Boeing 737 en 2) ook andere geluidscriteria bestaat voor passagiers toestellen en vrachtvliegtuigen. Deze laatste categorie mag op veel plaatsen in de wereld schijnbaar langer met minder geluidsarme vliegtuigen als cargo vliegtuig blijven doorvliegen en men dat voor lief neemt. Men zou de ceo’s ook gewoon kunnen ” hermotoriseren” om aan de meest recente geluids- en milieu eisen te voldoen, omdat ze technisch vaak nog in goede staat zijn en in het Europese luchtruim nog jaren lang te zien zullen zijn.
@Frans
Probleem is alleen wat gebeurt er met al die oude toestellen?
Blijven die straks ’s nachts met een vrachtvloer en -deur nog steeds in het Europese luchtruim, of waar dan ook maar door vliegen?
De A320 neo wordt bij veel airlines ook in Europa het echte werkpaard en zal beeldbepalend worden in ons Europese luchtruim. Een toestel die we rustig een kaskraker mogen noemen.