Nieuws
Adrien Daste / Safran

TARNOS – Safran Helicopter Engines heeft grondtesten voltooid van een “meer elektrische” variant van zijn Tech TP-turbopropmotor.

Deze op Ardiden 3 gebaseerde technologische demonstrator bevat technologieën van het Clean Sky1 ACHIEVE-project, wat moet uitmonden in efficiëntere en duurzamere bedrijfsmodi.

ACHIEVE (Advanced mechatronics devices for a novel turboprop electric starter-generator and health monitoring system) is een Clean Sky-project dat wordt gecoördineerd door de universiteit van Nottingham (GB) en wordt ondersteund door NEMA Ltd en Power System Technology.

Binnen dit project is een innovatieve en krachtigere elektrische motorgenerator ontwikkeld en geïntegreerd in de Tech TP propeller en accessoire versnellingsbak (Propeller Accrssoire Gear Boc). Deze bestaat uit een elektromotor, een elektronische stroom omvormer en bijbehorende controllers. Hierdoor kan de propeller elektrisch worden aangedreven, waardoor nieuwe bedrijfsmodi mogelijk worden, zoals taxiën zonder rechtstreeks gebruik te maken van de stroom van de hoofdturbinemotor of elektrische assistentie tijdens de vlucht. Dit bespaart brandstof en vermindert geluid en emissies, wat resulteert in een duurzamere bedrijfsvoering.

Tech TP is een technologie demonstrator die ontwikkeld is als onderdeel van het Europese Clean Sky 2-onderzoeksprogramma. Het heeft 18% minder brandstofverbruik en CO2-emissies in vergelijking met vergelijkbare motoren die momenteel in gebruik zijn. Het concept is geoptimaliseerd voor operaties op middelhoge en grote hoogte (FL 450 – 13.715 m) en zal bijzonder eenvoudig te bedienen zijn, dankzij een innovatieve gashendel gekoppeld aan een Full-Authority Digital Engine and Propeller Control (FADEPC) computer.

ACHIEVE Tech TP maakt ook de weg vrij voor een nieuwe Clean Aviation-demonstrator beheerd door HE-ART ( Hybride-elektrisch voortstuwingssysteem voor regionaal AiRcrafT) consortium.

1 reactie op “Safran test hybride elektrische turbopropmotor

  1. Anton S. schreef:

    In bovenstaande zin:
    “zoals taxiën zonder rechtstreeks gebruik te maken van de stroom van de hoofdturbinemotor of elektrische assistentie tijdens de vlucht.”
    moet denkelijk “van de stroom” doorgestreept worden.
    Of te wel het vliegtuig kan elektrisch aangedreven taxiën en bij de start kan de elektromotor ook meehelpen.

    Zo’n in (het vliegwiel van) een ICE motor geïntegreerde e-motor is niet niet zo nieuw. Meer dan tien jaar gelden kwam Steyr al met een 5 kW e-motor gecombineerd met haar 90 Pk diesel. Die e-motor fungeerde ook als startmotor en als de diesel liep als generator.
    En Steyr had er ook toen al een één handel bediening voor ontwikkeld.