
ANKARA – Turkish Aerospace Industrie (TAI) heeft een eerste serie motortests uitgevoerd met de nieuwe eenmotorige Hürjet supersonische straaltrainer. Gemikt wordt op een eerste vlucht op 17 maart 2023, een Turkse nationale feestdag.
Het al in augustus 2017 aangekondigde vliegtuig. Vijf jaar later, in januari 2022, kreeg TAI de opdracht het vliegtuig daadwerkelijk te gaan ontwikkelen.
De Hurjet heeft een General Electric F404-GE-102 turbofan, is 13,4 m lang bij een spanwijdte van 11 m.
Hoewel ontworpen als advanced/lead-in fighter trainer kan het toestel ook als licht aanvalsvliegtuig worden ingezet. Ook worden er grensverkenningsmissies voorzien.
Gesproken wordt over een maximale snelheid van Mach 1.4 op FL450 (13.710 m) en de mogelijkheid een lading van 2.720 kg mee te torsen. De Hurjet moet vanaf 2025 zeventig bij de Turkse luchtmacht vliegende T-38A Talons gaan vervangen.
TAI toonde tijdens de Farnbourough Air Show 2018 al een mock up in schaal 1:1
@ Frans E.
Tja, en van die grootste en modernste luchthaven ter wereld in Istanbul vliegen ze ook meerdere vluchten per dag naar Moskou.
Turkije is wat van plan op luchvaart gebied met een van de grootste en modernste luchthavens ter wereld in Istanbul en zo Schiphol af te troeven. Verder ontwikkelen ze een nieuw stealth gevechtsvliegtuig en nu een trainer versus licht aanvalsvliegtuig.