
RENTON – De Ierse leasemaatschappij Avolon heeft kort na de aflevering van de allerlaatste 747-8F bij Boeing de duizendste 737 MAX opgehaald. Dit heugelijke feit werd niet door Boeing zelf gedeeld, maar wel in een tweet van Avolon. Deze leverde het toestel vervolgens af bij een niet nader genoemde klant.
Boeing leverde op 16 mei 2017 de eerste 737 MAX, een 737 MAX 8, aan Malindo Air (Batik Air Malaysia). In het eerste jaar na de eerste levering leverde de fabrikant meer dan 130 exemplaren. In maart 2019 vaardigden luchtvaartautoriteiten over de hele wereld na twee ongevallen een vliegverbod uit voor de 737 MAX, dat van kracht was tot november 2020. Gedurende deze periode stopte de fabrikant de serieproductie, maar stopte deze niet volledig, met als gevolg een grote leveringsachterstand van meer dan 400 vliegtuigen.
Boeing levert sinds december 2020 weer de 737 MAX waaronder 387 in 2022. De orderportefeuille voor de 737 MAX-familie bedraagt momenteel ongeveer 3.600 toestellen.
De fabrikant kondigde recent ook de komst een vierde 737 assemblagelijn aan. Deze zal niet in Renton komen, maar in Everett. Op deze locatie werden tot dan alleen widebody’s als de 747, 767, 777 en 787 geproduceerd.
Terecht dat men uit respect voor de slachtoffers van de twee B 737 Max toestellen geen ruchtbaarheid geeft aan de duizendste MAX toestel. Het is ook te hopen dat men het woord MAX achterwege laat op de romp van het vliegtuig en slechts een getal. Met het stopzetten van de productie van het allermooiste subsonische vliegtuig te weten de Boeing 747, is er bij Boeing geen reden voor een feestje en met het besmette imago van de 737 MAX des te meer is geen plaats voor een hoera stemming.