
WASHINGTON – De Amerikaanse technologiebedrijven Aurora Flight Sciences en General Atomics zijn in het kader van het in mei 2022 opgestarte Liberty Lifter-programma van het Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) geselecteerd voor het ontwerpen en bouwen van een betaalbaar ‘X-vliegtuig’ dat in staat is zware ladingen te transporteren.
De bedrijven krijgen zes maanden de tijd om een conceptueel ontwerp te presenteren van een watervliegtuig dat in staat moet zijn uitgebreide maritieme operaties uit te voeren, ook op volle zee en in gebieden met veel verkeer.
Aurora’s vertrekpunt wordt een monohull-watervliegtuig met hoog geplaatste vleugels, ontworpen voor betaalbare grootschalige productie. Het concept maakt gebruik van een besturingssysteem dat de uitdaging aan moet kunnen van operaties van en naar het zeeoppervlak en op lage hoogte rond golven en obstakels. General Atomics daarentegen kiest voor een laagdekker variant met dubbele romp en negen motoren in pusherprop-opstelling.
Beide bedrijven moeten voldoen aan de specificatie-eisen van DARPA, waaronder kunnen vliegen op 10.000 ft (3.048 m), een ‘vlaarbereik’ hebben van meer dan 6.500 nm (>12.038 km) vliegend in grondeffect onder omstandigheden met tot 4 m hoge golven. Gedacht wordt een laadcapaciteit voor twee USMC Amphibious Combat Vehicles (ACV) of zes containereenheden van 6 m.


Dit is in korte tijd al de zoveelste ” vliegende boten ” concept , want naast de Amerikanen zit men in Japan ook niet stil getuige de deelname van Japan Airlines.