Nieuws

Eerste 777-300ER bij Mammoth voor ombouw

FORT WORTH – Mammoth Freighters LLC heeft een eerste Boeing 777-300ER in ontvangst genomen voor ombouw tot 777-300ERMF vrachtvliegtuig. Het ruim vijftien jaar oude toestel vloog voorheen bij Cathay Pacific (2007-2019) en bij Nordwind Airlines (2019-begin 2022) waarna het in mei 2022 door leasemaatschappij uit de verhuur werd gehaald. De Boeing is na ombouw bestemd voor Aviam Leasing (AviaAM) die er als launching customer zes bestelde.

De Amerikaanse logistieke dienstverlener Mammoth Freighters LLC uit Orlando startte in 2021 een eigen Boeing 777 ombouwprogramma na een eerste order van Cargojet.


Mammoth wil in de tweede helft van 2023 na een aanvullend typecertificaat in eerste instantie tien 777-200LRMF varianten in de markt zetten die kunnen worden gekocht of gehuurd. Deze vliegtuigen werden door het in 2020 opgerichte bedrijf gekocht van Delta Air Lines.

Recent verviervoudigde de Canadese vracht maatschappij Cargojet bij Mammoth Freighters de in november 2021 geplaatste order voor twee Boeing 777-200LRMF vrachtvliegtuigen naar acht 200LMRF en 300ERMF varianten.

Begin oktober 2022 werd aangekondigd dat AviaAM de launching customer zou worden voor de nieuwe 777-300ERMF vrachtvliegtuigen na een een conversieovereenkomst voor zes vrachtvliegtuigen van dit type. Met inbegrip van deze bestelling heeft Mammoth nu vaste bestellingen voor negenentwintig 777-vrachtconversies verdeeld over meerdere klanten, en nog eens twaalf 777 conversies in vergevorderde stadia van onderhandeling.

In mei 2022 bestelde ook Saudia zeven tot vrachtvliegtuig om te bouwen Boeing 777s. In het verlengde van deze order zal Saudia Aerospace Engineering Industries (SAEI), de onderhoudspoot de Saudia group, in Jeddah een nieuwe conversielijn inrichten.
In Amerika wordt onderhoudsbedrijf Aspire MRO betrokken bij het ombouwen en onderhouden van Boeing 777s. Met het oog hierop zullen op Fort Worth Alliance Airport zes ombouw- en onderhoudsplekken worden gerealiseerd.

De nog om te bouwen GE90-110B1 aangedreven vliegtuigen hebben allemaal minder dan 5.000 starts en landingen achter de kiezen en kunnen nadien 105,6 ton vracht over 4.900 nm (9.076 km) vervoeren. De vliegtuigen gaan plaats bieden aan twee piloten. Daarnaast worden vier business class stoelen, een galley en twee slaapplaatsen voorzien

Op termijn wordt ook de 777-300LRMF voorzien die 99,8 ton vracht moet gaan vervoeren over 4.800 nm (8.890 km). Volgens Mammoth krijgen deze vliegtuigen op het boven- en onderdek 814 kubieke meter laadruimte, 14 procent meer dan in een 747-400F. Vergeleken met een en 767-300F is die inhoud zelfs 81 procent groter en 43 procent meer dan bij een MD-11F.

Bij ingebruikname van deze 777-200LRMF vrachtvliegtuigen zal het onderhoud aan de General Electric GE90-110B1 motoren worden uitgevoerd door het Duitse MTU Maintenance.

Mammoth Freighters LLC gaat na de opening van 777 ombouwlijnen in Jeddah en het Amerikaanse Fort Worth Alliance Airport ook in Manchester een conversielijn inrichten die in 2024 operationeel moet zijn. Met het oog op dat laatste is een contract gesloten met STS Aviation Services.

Naast Mammoth biedt ook leasemaatschappij AerCap 777s voor ombouw aan.