Nieuws

FALLS CHURCH – De Amerikaanse nieuwkomer Electra Aero heeft een subsidie opgestreken van 85 miljoen dollar. De subsidie is verstrekt binnen het Strategic Funding Increase (STRATFI) van de U.S. Force en moet leiden tot de ontwikkeling en bouw van een ‘full scale demonstrator’ voor evaluatie doeleinden.

De U.S. Air Force en Electra tekenden in februari 2022 al een zogeheten Phase III Small Business Innovation Research (SBIR) contract voor het versneld ontwikkelen van een tweepersoons eSTOL technology demonstrator die binnenkort moet gaan vliegen.

Electro Aero gaat bij het nog naamloze toestel uit van een vliegbereik van 500 nm (926 km), een kruissnelheid van 200 mph (322 km/h) en een landingssnelheid van 30 mph (48 km/h) waardoor het zelfs op daken, parkeerplaatsen of voetbalvelden kan landen en binnen 45 m stil kan staan. Bij de productievariant komt de nuttige lading rond de 900 kg te liggen, waarbij aan boord plek is voor zeven tot negen passagiers.

De eSTOL krijgt een spanwijdte van 14,63 m waarbij in iedere vleugel vier elektromotoren zijn voorzien die worden aangedreven door een stille turbogenerator met een vermogen van 150 kW die de accu’s tijdens een vlucht oplaadt. Hierdoor kan onafhankelijk van grondstations gevlogen worden.

Het bedrijf tekende tot op heden naar eigen zeggen intentieovereenkomsten voor bijna duizend toestellen.

1 reactie op “Video: Opnieuw subsidie ontwikkeling Electra eSTOL

  1. Anton Schiere schreef:

    Op zich een slim concept.
    Of er tijdens het vliegen van die 150 kW laadstroom wel energie overblijft voor het daadwerkelijk weer opladen van de accu’s betwijfel ik.
    Een toestel van dit formaat (MOTW circa 4.000 kg) verbruikt in kruisvlucht bij 322 km/u toch gauw meer dan 150 kW.
    Dus het onafhankelijk zijn van laadmogelijkheden bij grondstations lijkt me sterk.
    Overigens aan de grond laden met stroom uit wind en zon is toch ook helemaal geen schande.
    Tja, ’t beïnvloedt wel de turn around tijd.
    Daarvoor helpt ’t als dit soort toestellen zijn uitrust met makkelijk uit te wisselen batterijpakketten en op elke luchthaven die je met ze aanvliegt volle pakketten klaar staan.