Nieuws

WASHINGTON – Nadat de exportcommissie van de Amerikaanse Senaat al januari 2022 groen licht gaf voor de levering van twaalf F-16 C Block 70 varianten en vier F-16 D Block 70 tweepersoons gevechtsvliegtuigen, heeft Jordanie besloten er in eerste instantie twaalf te bestellen.

Onderdeel van het contract met een waarde van 4,1 miljard Dollar worden tevens Electronically Scanned Array (AESA) Scalable Agile Beam Radars (SABR), Modular Mission Computers (MMC) en de nodige wapensystemen met bijbehorende munitie.

In februari 2021 kreeg Jordanie al groen licht voor de aankoop van een zogenoemd F-16 Air Combat Training Center and Device. Onderdeel van dat contract waren onder meer de levering van full mission trainers, trainers waarmee gevechtstactieken kunnen worden geoefend, instructeur/operator stations en simulators waarmee tactische scenario’s kunnen worden nagebootst. De systemen zullen door de Lockheed Martin Corporation Rotary & Mission Systems worden geleverd.

Bij de Jordaanse luchtmacht vliegen sinds 2017 vijftien voorheen in Nederlandse dienst actieve F-16 Fighting Falcons. De vloot Jordaanse vloot telt momenteel 43 F-16As en achttien F-16Bs.

Foto: Mediacentrum Defensie.

3 reacties op “Jordanië tekent voor twaalf F-16 C Block 70s

  1. Eric schreef:

    De F-16 is volgens experts klaar met de missie, ik heb andere mening. Aantal jaren geleden was de F-16 niet goed genoeg om missies in high area’s te vliegen want veel te gevaarlijk. Dus nu blijkt wel dat dat argument niet klopte. Want waarom toen wel en nu naar Oekraïne dan opeens wel?

  2. Hans Peerenboom. schreef:

    Aangezien de luchtmacht de nieuwe F-35’s heeft gekocht, moet ze ook betalen om ermee te vliegen – en dat is niet goedkoop. Elke F-35 kost maar liefst $ 44.000 per uur om te vliegen. Dat vertaalt zich in een investering van $ 44 miljoen voor elke 1000 vlieguren, of iets minder dan een derde van de kosten van het vliegtuig zelf.
    De F-35 zou de F-16 van zijn tijd zijn, maar het lijkt erop dat de F-16 zijn rol als goedkope jager opnieuw zou kunnen herhalen – meer dan 40 jaar nadat hij voor het eerst in dienst was getreden, de nieuwste versie, bekend als F-16 Block 70/72 of F-16V, bevat de nieuwe APG-83 AESA-radar, infrarood zoek- en tracktargeting-mogelijkheid, een nieuwe vluchtbesturingscomputer en het nieuwe Automatic Ground Collision Avoidance System (Auto GCAS), dat voorkomt dat het vliegtuig in de grond crasht als de piloot bewusteloos of gedesoriënteerd raakt.
    Misschien een overweging voor de Nederlandse luchtmacht om dit geweldige vliegtuig weer in de nieuwe versie aan te schaffen en de rest order van de F35 af te zeggen, dit toestel is voor ons land veel te duur, wil je hem laten vliegen dan moet er inderdaad meer geld naar defensie.

    Gr Hans

  3. De Nederlandse krijgsmacht heeft in de afgelopen jaren teveel bezuinigd en teveel aan uitverkoop gedaan en is een “tandenloze Tijger” staat er in een artikel in de Telegraaf van 5 februari 2022 en Jordanië profiteerde met de Nederlandse F 16 toestellen, leuk voor dat land maar dom voor ons land. Als ex militair stoort mij het Nederlandse defensie beleid. Dat men nu toch de F 16 trouw blijft met de F 16 C/D block 70 blijkt maar weer eens dat niet elk land een peperdure F 35 nodig heeft. Jordanië kan dus nog jaren met genoegen de kwaliteiten van de beter vorm gegeven F 16 benutten in plaats van de plompe F 35.