Nieuws

MOSKOU – De Russische motorproducent Klimov gaat in 2023 vier experimentele TV7-117ST-02 turbopropmotoren bouwen die de ‘nieuwe’ TVRS-44 Ladoga turboprop moeten gaan aandrijven.

Twee van deze 2.400 pk sterke motoren zullen voor de zomer klaar zijn. De twee andere die onder de vleugels van de Ladoga zullen worden gehangen volgen voor eind 2023. De motoren worden afgeleid van de 3.100 pk sterke Klimov TV7-117ST-01 die dezer dagen werd goedgekeurd voor binnenlands gebruik.

In tegenstelling tot de gebruikelijke luchtstart van de motoren, zullen de motoren van de Lagoda elektrisch worden gestart.

Het ‘nieuwe’ toestel is afgeleid van de Tsjechische L-610 die nooit in productie werd genomen en zal in de toekomst bij de Ural Civil Aviation Plant (UZGA) als Ladoga worden gebouwd. De Ladoga moet in 2024 vliegen en in 2027 op de markt komen als vervanger van verouderde regionale vliegtuigen van het type Antonov An-24 en Yakolev Yak-40. Gesproken wordt over een MTOW van 17.000 kg bij een nuttige lading van 5.000 kg. Vooreerst wordt uitgegaan van een kruissnelheid van 460 km/h bij een vliegbereik van 2.200 km op FL236 (7.200 m). Het project wordt uitgevoerd met de steun van het Russische Ministerie van Industrie en Handel.

De voor de Ladoga bestemde TV7-117ST-02 turboprop motor.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.