Nieuws

BLOOMFIELD – De Amerikaanse Kaman Corporation staakt de productie van de bekende K-Max helikopter die in juni 2015 weer in productie werd genomen na een pauze van twaalf jaar.

Het moederbedrijf is bezig financieel te herstructureren en ziet geen commerciële kansen  meer voor de helikopterproductie. Wel zal het bedrijf zorg blijven dragen voor de levering van reserve onderdelen en de training van piloten en  technici.

Tussen de certificatie in augustus 1994 en de eerste productiestop 2003 werden er in totaal 35 geproduceerd naar een ontwerp van Charles H. Kaman. Sinds de herstart in 2015 zijn daar nog eens 25 bijgekomen van de K-Max en de onbemande K-Max Titan.

De eenmotorige helikopter is uitgerust met een Honeywell T53- 17 turboshaft die tijdens take off 1500 pk levert en in vlucht 1,350 pk continu. Met de K-Max zijn kruissnelheden mogelijk van 80 kts (148 km/h) bij een vliegbereik van 267 nm (495 km). Het vliegplafond ligt op 15.000 ft (4.572 m).
De K-1200 K-Max kan aan een sling tot 2,722 kg externe lading vervoeren.

De redenen om de helikopter opnieuw in productie te nemen, waren tweeërlei. Enerzijds verwachtte Kaman militaire orders dankzij een 33 maanden durende inzet van twee onbemande K-Maxen. Beide in samenwerking met Lockheed Martin aangepaste helikopters vervoerden in de periode 2011- 2014 ruim 2.040 ton vracht voor het U.S. Marine Corps in Afghanistan. Mede op basis van deze ervaringen werd  besloten onbemande versies te ontwikkelen die ingezet kunnen worden voor humanitaire inzet of bij het bestrijden van branden.

Een tweede reden om de productie te herstarten, was ingegeven door vragen uit de civiele markt. Europese gebruikers als het Zwitserse Rotex Helicopter (2 x K-1200 K-MAX) en het Amerikaanse Helicopter Express uit Georgia waren toe aan een vervanging van de huidige toestellen waarmee veel gevlogen wordt. Beide bedrijven plaatsen nadien vervangingsorders.

De Kaman vestigingen in Jacksonville en Bloomfield werden bij de productie  betrokken waarna de eerste leveringen begin 2017 plaats vonden.

4 reacties op “Kaman Corporation trekt stekker uit productie K-Max

  1. […] eerste prototype van de opnieuw in productie genomen K-MAX helikopter  voltooide op 12 mei 2017 haar eerste vlucht […]

  2. […] – Bij Kaman Aerosystems heeft het eerste prototype van de opnieuw in productie genomen K-MAX helikopter op 12 mei 2017 haar eerste vlucht […]

  3. […] – Bij Kaman Aerosystems is de eerste romp voor de opnieuw in productie genomen K-MAX helikopter klaar voor de eindassemblage. De romp werd bij de Kaman vestiging in Jacksonville gebouwd en zal […]

  4. […] In juni 2015 werd besloten de helikopter weer in productie te nemen. […]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.