
KEMBLE – ZeroAvia’s Dornier Do-228 die achteraf werd uitgerust met het prototype van een 600kW sterke waterstof-elektrische aandrijflijn. heeft donderdagmiddag (19 januari) een eerste tien minuten durende testvlucht uitgevoerd vanaf Kemble Airport.
De Britse Civil Aviation Authority (CAA) gaf in de aanloop naar deze vlucht eind december 2022 een vliegvergunning af na een uitgebreide grondtestcampagne en een grondige evaluatie van het volledige ontwikkelingsprogramma.
Het tweemotorige vliegtuig met negentien zitplaatsen is omgebouwd in een technische testbedconfiguratie om de waterstof-elektrische motor van ZeroAvia te integreren die de propeller op de linkervleugel aandrijft, naast een enkele Honeywell TPE-331-motor aan de rechterkant voor de juiste redundantie om de de nieuwe voortstuwingstechnologie veilig te kunnen testen.
De testvluchten worden een mijlpaal voor ZeroAvia en het HyFlyer II-project, een belangrijk R&D-programma ondersteund door het ATI-programma van de Britse regering. Dat is gericht op de ontwikkeling van een 600 kW waterstof-elektrische aandrijflijn voor vliegtuigen met negen tot negentien zitplaatsen.
