Nieuws

INDIANAPOLIS – Cabine-inrichter ComLux heeft dezer dagen een eerste testvlucht uitgevoerd met een volledig ingerichte Airbus ACJ TwoTwenty, Het van een VVIP interieur voorziene toestel is bestemd voor lauching customer Five uit Dubai die het toestel als 9H-FIVE (Nine-Hotel-FIVE) zal gaan inzetten.

De in Dubai gevestigde investering- en vastgoedonderneming wordt de eerste echte gebruiker van deze A220 variant. Het contract werd ondertekend in het eveneens tot de onderneming behorende Five Palm Jumeirah hotel in Dubai. Na levering zal het toestel op de Maltezer vliegvergunning van ComLux worden bijgeschreven, waarna het toestel ook voor derden beschikbaar kan komen.

De ACJ krijgt l Maktoum International Airport in Dubai World Central als thuisbasis vanaf waar het kan worden ingezet voor demovluchten, charters en voor het vervoer van Five hotelgasten.

Airbus wees VIP specialist Comlux als exclusieve inrichter aan en vroeg deze te komen met vijftien “Reimagine your place in the sky…” interieuropties met plek voor achttien passagiers.

De in oktober 2020 geïntroduceerde ACJ Two Twenty heeft Pratt & Whitney PurePower PW1500G geared turbofans en een vliegbereik krijgen van 5.650 nm (10.500km). Dit grotere vliegbereik wordt mogelijk dankzij vijf extra brandstoftanks waardoor er 5.6 ton extra brandstof mee kan (tegen 17,2 ton standaard).

Airbus verkocht tot op heden acht toestellen van dit type.

.

.

Het tapijt ligt er al in…..
5 januari 2022: ferryvlucht naar ComLux in Indianapolis.
Eerste testvlucht 14 december 2021.
Het toestel rolde op 23 november 2021 uit de spuitcabine.
De eerste rompsectie in het Canadese Mirabel.

SkyRetreat
Lufthansa Technik AG zag al eerder mogelijkheden en ontwikkelde een zogenoemd SkyRetreat cabineconcept waardoor de Airbus A220 kan worden omgetoverd tot VIP variant. Dit werd door het bedrijf getoond tijdens de tijdens de European Business Aviation Convention and Exhibition (EBACE 2019) in Genève.

Onderdeel van het concept is een ‘minimalistische’ inrichting van de cabine. Ook zal worden gewerkt met ‘oprolbare’ 4K displays en ‘smart touch’ oppervlaktes. Met een ‘ Observation Lounge’ wordt vervolgens een unieke onconventionele toepassing beloofd.

De A220 biedt gebruikers een rompbreedte en hoogte van respectievelijk 3,28 en 2,11 m. bij een cabinelengte van 23.7 m (A220-100) of 25,7 m (A220-300).

Het SkyRetreat cabineconcept.

4 reacties op “Comlux: Eerste proefvlucht ingerichte ACJ 220

  1. Het Sky retreat ziet er ruimer uit dan he zou verwachten en dan te bedenken dat de romp iets smaller is dan bij een A 320 variant, en zeker als er in een normale passagiers uitvoering 5 i.p.v. 6 stoelen in de breedte staan. Vind het wel een mooi speeltje om te hebben als ik er de poen voor had, maar heb die helaas niet. 10.500 Km vliegbereik, genoeg om ermee van Amsterdam naar Curacao mee te vliegen.

  2. Anton Schiere schreef:

    Dit is qua luxe en comfort inderdaad vliegen zoals het ooit bedoeld was.
    Maar geldt “ooit” nog wel in 2021 ?

    De brandstof capaciteit van 28.500 liter en de 10.500 km maximaal vliegbereik, leiden voor elk van de achttien passagiers tot een verbruik van 0,15 liter per km, of wel 15 liter per 100 km per persoon.
    Echter rijmt vermarkting van zo’n toestel door het Franse Airbus wel met de afspraken in de overeenkomst van Parijs ?

  3. Ruud Vos schreef:

    Helemaal gelijk en aangepast: Pratt & Whitney PurePower PW1500G geared turbofans

  4. E.M. Riemersma schreef:

    CFM Leap 1A motoren?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.