Nieuws

MOSKOU – Aerokhimflot, een alliantie van kleine Russische prive maatschappijen, gaat tot 120 eenmotorige

MOSKOU – Aerokhimflot, een alliantie van kleine Russische prive maatschappijen, gaat tot 120 eenmotorige LMS-901 Baikal eenmotorige turboprops aanschaffen die tussen 2026 en 2030 bedaagde Antonov An-2s moeten gaan vervangen.

Het is voor de Ural Civil Aviation Plant (UZGA) inmiddels de vijfde order. In november 2022 werden door het zogenoemde Naryan-Mar United Aviation Squadron vijf toestellen besteld voor levering tussen 2026 en 2030 terwijl een ambulanceservice verlener in het noordwesten van Rusland een maand eerder er 27 bestelde.

Eind augustus 2022 bestelde de Zuid Siberische luchtvaartmaatschappij Aeroservis er zeven voor levering tussen 2025 en 2028.
Begin augustus 2022 werden ook aan KrasAvia fondsen beschikbaar gesteld voor de aankoop van tien LMS-901 turboprops die tussen 2025 en 2029 moet arriveren. Dat tiental zou worden toegevoegd aan een vloot bestaande uit turboprops van het type ATR 42 (3), ATR 72 (1) en een Yakovlev Yak-42.

De LMS-901 is ontwikkeld in opdracht van het Russische ministerie van handel en industrie in in 2019 groen licht gaf voor dit project.De LMS-901 moet de opvolger worden van de bejaarde Antonov An-2 Kukuruznik. Dat toestel vloog in 1947 voor het eerst. Sindsdien werden er meer dan 18.000 geproduceerd.

In eerste instantie zal de LMS-901 worden uitgerust met een westerse General Electric H80-200 die een Harzell propeller (vier bladen en een diameter van2,6 m) gaat aandrijven. Deze van de Tsjechische Walter M601 afgeleide turboprop zal op termijn echter vervangen worden door een Russische Klimov VK-800 variant met AV 901 propellers. Daarmee moeten kruissnelheden mogelijk worden van 300 km/h bij een vliegbereik van maximaal 3.000 km. Met een lading van 2.000 kg komt het bereik rond de 1.500 km te liggen.

Het 12,2 m lange toestel gaat plaats bieden aan negen passagiers is 3,7 m hoog, heeft een spanwijdte van 16,5 m, een leeggewicht van 1.980-2.040 kg bij een MTOW van 4.800 kg. Door de modulaire opbouw kan snel geschakeld worden tussen een vracht- dan wel passagiersuitvoering.

De tijdens de International Aviation and Space Salon MAKS 2021 door Baikal Engineering getoonde turboprop vloog op 30 januari 2022 voor het eerst. Tijdens deze 25 minuten durende vlucht werd een hoogte opgetekend van 500 m.

Op 18 januari 2022 werd tijdens een taxitest op hoge snelheid al onbedoeld een stukje gevlogen.

1 reactie op “Nieuwe grote order Baikal LMS-901 turboprops

  1. Anton S. schreef:

    ” In eerste instantie zal de LMS-901 worden uitgerust met een westerse General Electric H80-200 die een Harzell propeller (vier bladen en een diameter van2,6 m) gaat aandrijven. Deze van de Tsjechische Walter M601 afgeleide turboprop zal op termijn echter vervangen worden door een Russische Klimov VK-800 variant. ”

    Dit toestel krijgt nu toch geen GE H80-200, noch Harzell prop meer !

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.