
DUBAI – Emirates Airline gaat de interieurcabines van 120 Airbus A380- en Boeing 777-toestellen upgraden. Het doel is om de komende twee jaar elke maand vier vliegtuigen volledig te retrofitten van begin tot eind. Vrijdag (6 januari) werd de eerste A380 met vernieuwd interieur in gebruik genomen.
De tests begonnen in juli 2022 met een A380, waar ervaren technici elke cabine letterlijk stuk voor stuk uit elkaar haalden en elke stap registreerden. Van het verwijderen van stoelen en bekleding tot bouten en schroeven, elke actie werd getest, getimed en in kaart gebracht.
Potentiële obstakels voor het voltooien van de installatie van Emirates’ nieuwe Premium Economy Class of de aanpassing van de resterende drie cabines werden gesignaleerd en gedocumenteerd. Hierdoor konden teams van experts ze bekijken en vervolgens aanpakken.
De volledig vernieuwde A380 is voorzien van de nieuwste producten en interieurs van Emirates in alle cabines, waaronder 56 Premium Economy Class-stoelen op het hoofddek, en nieuwe kleurenpaletten die zichtbaar zijn in de vloerbedekking en wandpanelen. Op het bovendek zijn de stoelen in de First en Business Class uitgerust met de nieuwste crèmekleurige lederen bekleding en een lichtere houtafwerking. Het kenmerkende ghaf-boommotief van Emirates is ook prominent aanwezig in het interieur, inclusief met de hand gegraveerde panelen in de First Class Shower Spa
Zodra de 67 A380’s zijn opgeknapt en weer in dienst zijn, zullen 53 Boeing 777’s een facelift ondergaan. Als het project in april 2025 is afgerond, zullen bijna vierduizend nieuwe Premium Economy-stoelen zijn geïnstalleerd, 728 First Class suites opgeknapt en meer dan vijfduizend Business Class-stoelen zijn aangepast naar een nieuwe stijl en een nieuw design.






Als we echt om het milieu geven moeten ze ook militaire kisten zoals de B 52 en AWACS Boeing 707 toestellen met de lawaaiige motoren uit dienst stellen en al die oude vrachtvliegtuigen die nu vaak een tweede leven krijgen en die ik hier in Zuid Limburg nog vaak zie overvliegen niet meer gebruiken, en over auto’s met fossiele brandstof maar te zwijgen, dus ook niet meer laten rijden. Zo on-milieu vriendelijk zou ik een A 380 niet willen noemen. We hebben het altijd over de vervuilende kant van de luchtvaart, maar wat te denken van de scheepvaart die is in hun uitstoot ook niet milieuvriendelijk. Ik woon notabene op korte afstand van Belgische kerncentrales die maar open blijven, alsof dat nu zo milieuvriendelijk is ? ! Laat Emirates maar rustig z’n gang gaan, ik zie ze weleens overvliegen en maak er soms een foto van. Als ik de kans krijg zou ik er zo mee willen vliegen, nog even sparen dus…
Met het dankzij deze retrofit in de lucht houden van hun A380′ geven ze in het Midden Oosten niet echt blijkt rekening te houden met de milieu aspecten van het blijven doorvliegen met deze toestellen. Een nieuw interieur geeft geen nieuw elan aan de verhoudingsgewijs hoge uitstoot.
En wij in de energietransitie elektrisch rijden, Schiphol en KLM inkrimpen en ook overige industrie beperkingen opleggen.
Hopelijk verhogen EU en UK luchthavens hun landingsrechten voor dit toesteltype zodanig, dat het voor Emirates niet langer aantrekkelijk is er met die toestellen nog op te blijven vliegen. Kiezen ze ook voor inzet van milieuvriendelijker toestellen.
Gelukkig blijft de A380 nog bij Emirates vliegen en is het helaas geen verkoop succes geworden, want van de B 777 vliegen er nog genoeg van op onze Aardbol. En fijn dat het interieur een opwaardering krijgt en lijken zij net de NS met hun gemoderniseerde VIRM dubbeldekkers. Een nieuw interieur, een nieuw elan.