Nieuws

OMAHA – De eerste Pulitzer Electric Aircraft Race staat gepland voor mei 2023 . Het wordt een vierdaags 1.000 nm (1.852 km) ‘langlaufevent’ dat begint in Omaha en eindigt in de buurt van Kitty Hawk .

In plaats van een gesloten circuit, is gekozen voor een cross-country format om het vliegbereik en de betrouwbaarheid van elektrische vliegtuigen te benadrukken, naast snelheid, in een realistische werkomgeving. Bovendien vereist een cross-country race een zorgvuldige logistieke planning van de raceteams . Ook benadrukt het verschillende keuzes op het gebied van elektrische voortstuwingstechnologie en operationele strategieën, zoals snel opladen van de batterij, volledige batterijwisselingen en vergroting van zonne-energie om het bereik te vergroten.

De race wordt een meerdaags evenement over langere afstanden dat openstaat voor deelnemers uit alle klassen en typen elektrische vliegtuigen, en is bedoeld als platform voor ontwerpinnovaties en als vliegend visitekaartje van de elektrische luchtvaartindustrie.

De race staat open voor alle soorten bestuurde luchtvaartuigen die gebruik maken van emissievrije elektrische voortstuwing zoals vliegtuigen, helikopters en eVTOL Advanced Air Mobility [AAM]. Omdat veel van de potentiële deelnemers zich nog in een onderzoeks- en ontwikkelingsfase bevinden en experimentele vliegtuigen gebruiken, zal de race slechts een dag duren en onder Visual Flight Rules (VFR) worden uitgevoerd. De winnaar van de race wordt de piloot/bemanning met de hoogste snelheid berekend op basis van de cumulatieve vliegtijd, exclusief de tijd op de grond voor onderhoud, opladen of overnachtingen.

De specifieke raceregels zijn ontwikkeld door het NAA Pulitzer Race Committee.

1 reactie op “Om naar uit te kijken: Pulitzer Electric Aircraft Race

  1. Anton S. schreef:

    Wat een goed initiatief.
    Met elektrische boten deden we ook twee keer in Friesland zulke duurtest wedstrijden. Dat droeg toen beslist bij aan het besef dat elektrisch varen een inmiddels technisch volwassen alternatief was.

    Met 1.852 km verdeeld over vier dagen leggen de toestellen elke dag gemiddeld 463 kilometer af. Dat betekent waarschijnlijk wel 1 laad stop.
    Dan moet je niet met z’n allen op één veld landen, want dan is het maar de vraag of daar voldoende net capaciteit is om al die batterijsystemen redelijk snel bij te kunnen laden.

    En omdat vliegtuigen in tegenstelling tot boten niet hun lader aan boord hebben, moet er ook gezorgd worden, dat op elke landingsplek de specifiek per toestel vereiste lader klaar staat.

    Kortom ’t vergt voor de teams nog wel wat georganiseer. Het zal echter het winnende team en haar componenten toeleveranciers beslist geen windeieren leggen.
    Dus heel veel succes en hopelijk krijgen we hier van de race het nodige te lezen !