Nieuws

DONAUWORTH – Bij Airbus Helicopters wordt momenteel toegewerkt  naar de eerste vlucht van de Rapid And Cost-Effective Rotorcraft (RACER). De helikopter had  eigenlijk al in 2020 moeten vliegen, maar dit wordt begin  2023 vanwege de toeleveringsproblemen van onderdelen als gevolg van de COVID-19 pandemie. Met het recent inschakelen (power on) van alle boordsystemen, is de eerste vlucht weer een stapje dichterbij gekomen.

De RACER moet in staat zijn kruissnelheden op te bouwen tot meer dan 400 km/h. Na 200 vlieguren zal het ontwerp opnieuw worden geëvalueerd en worden gekeken in welke sectoren de helikopter het best tot zijn recht kan komen. De hybride Racer zal twee motoren krijgen met een elektrisch start stop systeem waarbij een van de motoren in kruisvlucht kan worden uitgeschakeld.

Airbus Helicopters wil bij de bouw van de helikopter een simpel, veilig en aerodynamisch verantwoord ontwerp nastreven. Het toestel moet een romp krijgen die uit een metaal composiet legering wordt opgebouwd.

De experimentele helikopter werd tijdens de Paris Air Show 2017 in het kader van het Europese ‘Clean Sky 2’ onderzoeksprogramma geïntroduceerd, waarna in 2018 het zogenoemde Preliminary Design Review (PDR) werd vastgesteld.

Airbus Helicopters heeft de nodige experimentele helikopterervaring opgedaan binnen het X-3 programma. Deze helikopter werd in 2014 in het museum geplaatst.

De RACER krijgt twee Safran-Aneto-1X turboshaft motoren van elk 2.500 pk.

De RACER krijgt twee Safran-Aneto-1X turboshaft motoren van elk 2.500 pk.