Nieuws

QUEBEC – Pratt & Whitney Canada (P&WC) heeft deze week de eerste motortests uitgevoerd met het aandrijfsysteem voor de hybride-elektrische demonstrator die in 2024 moet vliegen.

PW&C werkt bij de ontwikkeling van deze hybride elektrische aandrijfsystemen samen met De Havilland Aircraft of Canada die een Dash 8-100 beschikbaar zal stellen. Daarnaast zal worden aangeklopt bij Collins Aerospace die een geavanceerde 1 mW elektromotor met controller zal gaan ontwikkelen. Gemikt wordt op een totaal vermogen van 2 MW, vergelijkbaar met dat van een PW121-turbopropmotor.

H55
P&WC heeft inmiddels de Zwitserse accu-ontwikkelaar H55 S.A. geselecteerd om de accu sets te leveren in het kader van het hybride elektrische aandrijvingsprogramma.
H55 heeft inmiddels met vier elektromotor aangedreven vliegtuigen ervaring opgedaan waaronder de Bristell Energic. Daarnaast werken H55, motorproducent magniX en de Canadese regionale luchtvaartmaatschappij Harbour Air inmiddels samen bij de certificatie van elektromotor aangedreven De Havilland Canada DHC-2 Beavers.

HEP Programma
Middels het zogenoemde in juli 2021 gestarte hybrid-electric propulsion (HEP) programma moet een reductie van minimaal dertig procent CO2 bewerkstelligd worden bij de huidige generatie turboprop aangedreven verkeersvliegtuigen .Om dit mogelijk te maken, investeren niet alleen de fabrikant maar ook de regionale overheid van Quebec enkele honderden miljoenen Canadese dollars.