Nieuws

Aluminium is al meer dan 60 jaar een veelgebruikt materiaal in de luchtvaartindustrie vanwege zijn unieke eigenschappen. Het is sterk, licht van gewicht en goed te bewerken, wat het perfect maakt voor het bouwen van vliegtuigen. In dit blogpost zullen we dieper ingaan op de rol van aluminium in de luchtvaartindustrie en de manieren waarop het gebruikt wordt in vliegtuigen. Tenslotte gaan we uitleggen wat glare is en waarom het tegenwoordig veel wordt toegepast in de vliegtuigbouw.

Aluminium is sterk en milieuvriendelijk
Ten eerste is aluminium een belangrijk materiaal in de constructie van vliegtuigen. Het is sterk genoeg om de hoge druk en extreme temperaturen die optreden tijdens vluchten te weerstaan, maar tegelijkertijd is het licht van gewicht, wat ervoor zorgt dat vliegtuigen minder brandstof verbruiken. Dit betekent dat luchtvaartmaatschappijen minder geld kwijt zijn aan brandstofkosten en dat vliegtuigen minder uitstoot produceren, wat beter is voor het milieu.
Daarnaast wordt aluminium ook gebruikt voor het maken van vliegtuigonderdelen zoals motoren, vleugels en deuren. De motoren van vliegtuigen bevatten bijvoorbeeld aluminiumlegeringen die hittebestendig zijn en goed kunnen omgaan met de hoge druk die ontstaat tijdens het vliegen. Ook vleugels en deuren van vliegtuigen zijn gemaakt van aluminium, omdat dit materiaal sterk, licht en gemakkelijk te bewerken is.

Het versterkt het vliegtuigstructuur
Verder is aluminium ook belangrijk voor het versterken van vliegtuigstructuren. Dit gebeurt door middel van zogenaamde “stijfheidsversterkers”, die worden toegevoegd aan aluminiumlegeringen om de structuur van het vliegtuig sterker te maken. Deze stijfheidsversterkers zorgen ervoor dat het vliegtuig beter bestand is tegen de extreme omstandigheden waarmee het tijdens het vliegen te maken krijgt.

Aluminium is zeer licht
Tot slot zijn aluminium platen ook belangrijk voor het reduceren van het gewicht van vliegtuigen. Zoals eerder vermeld is het licht van gewicht, wat ervoor zorgt dat vliegtuigen minder brandstof verbruiken. Bovendien kunnen door het gebruik van aluminium ook andere onderdelen van het vliegtuig, zoals interieuronderdelen, gemaakt worden van lichtere materialen. Dit alles draagt bij aan het reduceren van het totale gewicht van het vliegtuig, wat bijvoorbeeld weer leidt tot een kleinere kans op brand.

Wat is glare?
Glare, oftewel Glass reinforced aluminum, is een aluminium composietmateriaal uitgevonden in Nederland door de Delftse hoogleraar Boud Vogelesang en dr. Geert Roebroeks. Het materiaal is geconstrueerd uit zeer dunne laagjes aluminium niet dikker dan 0,4 millimeter. Deze worden vervolgens ontvet, gebeitst, geanodiseerd en van primer voorzien. Daarna worden de laagjes gestapeld met glasvezellagen, ook wel prepregs (pre impregnated vezels) genoemd. Tenslotte wordt het verhard in een autoclaaf. Het resultaat van dit proces is glare!

Glare heeft bijzondere eigenschappen wat het ideaal maakt voor vliegtuigbouw. Ten eerste is het zeer goed bestand tegen vermoeiing dankzij de toepassing van glasvezellagen. Stel dat er wel een scheurtje ontstaat door vermoeiing van het materiaal zorgt het glasvezel er voor dat deze niet verder uitscheurt. Bovendien biedt glare weestand tegen vermoeiing in verschillende richtingen, waardoor het zeer geschikt is als inkapseling voor vliegtuigrompen.
Nederlandse vliegtuigonderdelen fabrikant Fokker gebruikt glare voornamelijk in vliegtuigrompen van Airbus-toestellen, waaronder het grootste passagiersvliegtuig ooit, de Airbus A380.

[Dit bericht bevat gesponsorde content]