Nieuws

OTTOBRUN – In Europa’s eerste door Airbus geleide grootschalige multi-domein vluchtdemo hebben werkten twee straaljagers, een helikopter en vijf drones samengewerkt.

Gezamenlijk volbrachten ze een missie die in echte situaties zou kunnen voorkomen. Het Future Combat Air System (FCAS) Manned-Unmanned Teaming Demonstrator-project gaat nu naar de volgende fase: de weg vrijmaken voor FCAS door de komende jaren een zogenoemde vliegende Remote Carrier (RC)-demonstrator te ontwikkelen.

In de demo die aan het einde van de zomer van 2022 werd gehouden, waren de straaljagers, helikopters en onbemande vliegtuigen met elkaar verbonden via een Comapte Airborne Networking Datalink (CANDL) waardoor ze naadloos met elkaar konden communiceren boven Rovajärvi, Finland. Daar hielpen ze de wereld te bevrijden van een fictieve malafide krijgsheer.

Een Learjet 35 van Airbus-dochter GFD fungeerde als een surrogaatjager, met de bemanning aan boord die het bevel voerde over vijf gemodificeerde Airbus Do-DT25-drones. Twee van hen waren uitgerust met Electronic Support Measures (ESM)-sensoren van partnerbedrijf MBDA Duitsland om de grondluchtraketposities van de fictieve schurkenstaat te detecteren. De overige drie waren uitgerust met Electro Optical (EO) camera’s die de locaties van de luchtverdediging visueel vastlegden en bevestigden.

Bovendien was een gesimuleerde jager dat als commando- en controlevliegtuig fungeerde zichtbaar op de schermen van vertegenwoordigers van de Duitse en Finse strijdkrachten de demo volgden.

Terwijl de luchtverdediging werd uitgeschakeld, verzochten grondtroepen luchtsteun via een voorwaartse Joint Terminal Attack Controller (JTAC). Een Airbus H145M-helikopter reageerde onmiddellijk en hielp het team hun missie te volbrengen.

Tegelijkertijd werkte de H145M samen met een van de drones om de omgeving in de gaten te houden en de speciale troepen van verkenningsgegevens te voorzien. De helikopterbemanning voerde het bevel over deze drone rechtstreeks vanuit de cockpit terwijl de videostream van de Do-DT25 direct werd doorgestuurd naar de H145M.

De JTAC, dicht bij de troepen op de grond, coördineerde de aanval door middel van digitale noodmelding (9-liner request) aan de helikopter en nam gedeeltelijk het bevel en de controle over van één drone om uiteindelijk het effect van de operatie te beoordelen.

De MDFD rondde de tweede fase af van het zogenaamde FCAS MUM-T (Future Combat Air System Manned-Unmanned-Teaming) Demonstrator-project, gefinancierd door het Duitse militaire inkoopbureau BAAINBw.

Nu gaat het project fase III in, wat zal leiden tot het rijpen van bestaande capaciteiten en de ontwikkeling van nieuwe om de eerste operaties in de jaren 2030 mogelijk te maken met bestaande gevechtsvliegtuigen en drones die tegen die tijd zijn ontwikkeld.

Recent voerde ook General Atomics Aeronautical Systems (GA-ASI) een vergelijkbare test uit. Daarbij werd een MQ-20 Avenger Unmanned Aircraft System (UAS) van het bedrijf gekoppeld aan een Sabreliner, bestuurd door Lockheed Martin en fungerend als surrogaat gevechtsvliegtuig.