Nieuws

LOS ANGELES – Ampaire heeft in het kader van NASA’s Small Business Innovative Onderzoeksprogramma (SBIR). Een zogenoemde Fase-1 prijs gewonnen voor het High Efficiency Powertrain for Hybrid Aircraft project (HEPHA).

De Phase 1-prijs zal de dimensionering, architectuur en andere analytische studies over zes jaar financieren als opmaat voor een mogelijke fase 2-prijs die het systeem zou financieren, installeren en testen in Ampaire’s Cessna Skymaster, de ARPA-E Bird.

Onder het nieuwe NASA SBIR-programma zal de ARPA-E Bird worden uitgerust met een hybride aandrijflijn in de neus en een elektrisch aandrijfsysteem achterin voor een multi-mode hybride systeem. Uiteindelijk zou het systeem gecertificeerd kunnen worden voor lichte vliegtuigen of gebruikt als onderdeel van grotere energiesystemen op regionale vliegtuigen en zelfs transportcategorie jets met één gangpad.

De nieuwe AMP Drive AMP-H270-aandrijflijn is een 270 kW (198 pk)-systeem dat ongeveer de helft heeft het uitgangsvermogen van het AMP-H570-systeem dat de Eco Caravan aandrijft.

Dit nieuwe AMP-H270 aandrijfsysteem combineert een DeltaHawk Engines DHK180A4 dieselmotor en een geïntegreerde elektrische aandrijving ontworpen door Ampaire. De DeltaHawk-motor draait op Jet-A en is compatibel met duurzame luchtvaart brandstoffen. De Ampaire oplossing voor het testvliegtuig levert 45 procent besparing op ten opzichte van de conventionele verbrandingsmotoren die het vervangt en het dubbele rendement van vergelijkbare gasturbines.