Nieuws


SAO JOSE DOS CAMPOS – Fabrikant Embraer heeft nieuwe stappen gezet op weg naar een mogelijk nieuwe, duurzame regionale vliegtuigfamilie. Het Braziliaanse bedrijf overweegt twee varianten van een negentien- en een dertigzitter op de markt te brengen. Bij de een wordt gebruikgemaakt van hybride-elektrische aandrijving, de ander moet gaan werken op waterstoftechnologie.

Embraer presenteerde in november 2021 haar duurzaamheidsproject ‘Energie’, waarin het al een denkrichting aangaf voor schone, kleine regionale toestellen. In dat plan was nog plaats voor een toestel met negen zitplaatsen en een variant voor maximaal vijftig passagiers. Op basis van eigen expertise en input van potentiële klanten en motorbouwers, focust het bedrijf nu op toestellen voor negentien en dertig reizigers.

De E19-HE en E30-HE moeten motoren krijgen die draaien op een combinatie van elektriciteit en kerosine. Als klanten kiezen voor biobrandstof, kunnen de twee nieuwe toestellen volgens Embraer tot wel negentig procent besparen op CO2-uitstoot in vergelijking met huidige vliegtuigen van gelijk formaat. De techniek voor dit type vliegtuig is begin van het volgende decennium beschikbaar, stelt Embraer.

Op de E19-H2FC en E30-H2FC moeten klanten tot in elk geval 2035 wachten. Die toestellen overweegt Embraer te laten aandrijven door waterstof-elektriciteit. Alle vier de varianten hebben twee motoren met propellers aan de achterkant van de romp.

Embraer benadrukt dat de komst van de toestellen nog niet definitief is. De toe te passen ontwerpen en technologieën moeten nog verder worden bestudeerd.