Nieuws

DUBAI – Tamarack Aerospace voert momenteel gesprekken met meerdere luchtvaartmaatschappijen en onderhoudsbedrijven over de mogelijke installatie van de bij Tamarack ontwikkelde ‘Eco Smart winglets’. Volgens de Amerikaanse onderneming kunnen deze winglets bij A320’s leiden tot een brandstofbesparing van tientallen procenten in plaats van de huidige vijf procent.

Tamarack baseert deze voorspeliingen op gebruikerservaringen met ongeveer 180 Cessna CitationJets die inmddels met dergelijke winglets zijn uitgevoerd en die een brandstofbesparing optekenen van ongeveer dertig procent. Montage leidt niet alleen tot een groter vliegereik, maar ook tot emissiereductie en betere prestaties onder warme omstandigheden op hooggelegen vliegvelden.

Onlangs is een Cessna M2 GEN2 geüpgraded met de Tamarack-winglets en King Air 200- en 350-modellen hebben uitstekend gepresteerd als experimenteel vliegtuig die worden voorbereid voor een aanvullend typecertificaat.

De bij Tamarack Aerospace ontwikkelde ‘active load alleviation’ (Atlas) winglets zijn bijzonder omdat bij het aanbrengen ervan de vleugelstructuur van niet wordt versterkt.

Tamarack heeft wereldwijd twintig Service Centers en drie Transformation Centers waar vliegtuigen kunnen worden aangepast.

Lees meer over de toepassing van winglets in het nieuwe december-nummer van Piloot en Vliegtuig!

2 reacties op “Tamarack de boer op met ‘Eco Smart winglets’

  1. Ruud Vos schreef:

    De Citation jets bewezen inmiddels dat het kan. Dus waarom ook niet bij de ‘grote jongens’?

  2. Raymond schreef:

    Tientallen procenten, dat is een nogal gedurfde claim. Als dat werkelijk zo is, dan mogen de aerodynamici van Airbus zich diep schamen.
    Dat zou haast betekenen dat je met deze winglets zelfs zuiniger bent dan de nieuwe NEO.
    Eerst zien, dan geloven.