
AMSTELVEEN – Door efficiënter en directer te vliegen kan KLM naar eigen zeggen tussen de zes en tien procent CO2-uitstoot in Europa reduceren. Naast CO2 besparing is de passagier ook sneller op de plaats van bestemming.
KLM is dan ook positief over het Europees initiatief om te komen tot één gemeenschappelijk Europees luchtruim (Single European Sky 2+). Een Europees luchtruim draagt direct positief bij aan de gezamenlijke ambitie van de luchtvaart om uitstoot te verminderen. Naast KLM’s vlootvernieuwing, duurzamere brandstoffen en een efficiënte grondoperatie is volgens de luchtvaartmaatschappij Single European Sky 2+ nodig voor het behalen van KLM’s duurzaamheidsdoelstellingen.
KLM heeft sterke ambities als het gaat om het verder verduurzamen van de luchtvaart. DFe luchtvaartmaatschappij werkt samen met het Science Based Targets initiatief (SBTi) om de verlaging van CO2-uitstoot in lijn te brengen met het traject voor luchtvaart om ruim onder de 2°C-opwarming te blijven, zoals bepaald in het in 2015 ondertekende klimaatakkoord van Parijs.
In Europees verband steunt KLM daarnaast de maatregelen in het Fit for 55-pakket die de luchtvaartindustrie echt helpen duurzamer te worden. Tevens is KLM deelnemer aan het Akkoord Duurzame Luchtvaart in Nederland waarin concrete reductieplannen tussen de sector en overheid zijn overeengekomen.
Ik dacht dat we daar Eurocontrol voor hadden waarmee alles geregeld kon worden?