Nieuws

Airbus werkt aan waterstofaandrijving

1

TOULOUSE – Airbus heeft bevestigd dat het een motor op waterstof ontwikkelt. Het voortstuwingssysteem wordt beschouwd als een van de mogelijke oplossingen om de emissievrije vliegtuigen uit te rusten die tegen 2035 in gebruik zullen worden genomen.

Airbus zal tegen het midden van dit decennium beginnen met grond- en vluchttesten van deze brandstofcel motorarchitectuur aan boord van een ZEROe demonstratievliegtuig. Het A380 MSN1-testvluchttoestel wordt momenteel aangepast om vloeibare waterstoftanks en de bijbehorende distributiesystemen mee te nemen.

Airbus identificeerde waterstof als een van de meest veelbelovende alternatieven voor het aandrijven van een emissievrij vliegtuig, omdat het geen kooldioxide uitstoot wanneer het wordt opgewekt uit hernieuwbare energie. Het belangrijkste bijproduct is gewoon water.

Er zijn twee manieren waarop waterstof kan worden gebruikt als energiebron voor het voortstuwen van vliegtuigen. Dat kan via waterstofverbranding in een gasturbine of door waterstof via brandstofcellen om te zetten in elektriciteit waarmee een ​​propellermotor kan worden aangedreven. Een waterstofgasturbine kan ook worden gekoppeld aan brandstofcellen in plaats van batterijen in een hybride-elektrische architectuur.

Tekst gaat verder onder de foto’s.

Wanneer waterstofbrandstofcellen op elkaar worden gestapeld, verhoogt het vermogen en wordt schaalbaarheid mogelijk. Bovendien produceert een motor die wordt aangedreven door waterstofbrandstofcellen geen NOx-emissies of contrails. Dat biedt bijkomende decarbonisatie voordelen.

Airbus onderzoekt al geruime tijd de mogelijkheden van brandstofcellen voor de luchtvaart. In oktober 2020 richtte Airbus Aerostack op, een joint venture met ElringKlinger, een bedrijf met meer dan twintig jaar ervaring als leverancier van zowel brandstofcelsystemen als -onderdelen.

Hydrogen Hub at Airports
In het verlengde hiervan heeft Airbus een overeenkomst getekend met HyPort, een joint venture tussen ENGIE Solutions en het Regionaal Agentschap voor Energie en Klimaat in Occitanie (AREC), een leider in de ontwikkeling van groene waterstof in Frankrijk, om de ontwikkeling te ondersteunen van een van ’s werelds eerste koolstofarme productie- en distributiestations voor waterstof op een luchthaven. 

De bouw van het waterstofstation op de luchthaven Toulouse-Blagnac werd eerder dit jaar voltooid en de productie-, opslag- en distributiesystemen worden momenteel aan de laatste tests onderworpen. Het station, dat begin 2023 in gebruik wordt genomen, zal ongeveer 400 kg waterstof per dag kunnen produceren. Hiermee kunnen zo’n 50 grondtransportvoertuigen van stroom worden voorzien. 

Airbus werkt samen met HyPort aan een ​​implementatieplan voor de uitbreiding van deze waterstofaan gedreven grondoperaties, waarbij zowel de productie, distributie als infrastructuur in de komende jaren worden aangepast aan de verwachte toename van de vraag naar waterstof. 

In 2020 lanceerde Airbus het Hydrogen Hub at Airports-project om luchthavens te helpen bij de infrastructuurvereisten voor toekomstige waterstof aangedreven vliegtuigen, evenals koolstofarme luchthavenactiviteiten. Sindsdien heeft Airbus partnerships gesloten met verschillende luchthavenautoriteiten, luchtvaartmaatschappijen en energieleveranciers in Europa, Azië-Pacific en Noord-Amerika. 

Tekst gaat verder onder de foto.

Airbus kondigde woensdag eveneens aan samen met ArianeGroup, een joint venture van Airbus en Safran, een eerste tankinstallatie voor vloeibare waterstof voor ZEROe-vliegtuigen te bouwen op de luchthaven van Toulouse. Het station zal in 2025 operationeel zijn. ArianeGroup is de hoofdaannemer van de Ariane-lanceertoestellen, die al meer dan veertig jaar worden aangedreven door vloeibare waterstof.

1 reactie op “Airbus werkt aan waterstofaandrijving

  1. Anton S. schreef:

    Energetisch is de weg via een fuel cell naar elektrische aandrijving inderdaad het meest efficiënt, zij het dat het ook een extra gewicht en ruimte component heeft, die dat voordeel, zeker in een vliegtuig, weer enigszins teniet doet.
    De andere weg is die welke easyJet nu samen met Rolls-Royce bewandelt, door in de straalmotor rechtstreeks waterstof toe te passen.
    Ook voor het wegtransport zijn er al de eerste “diesel”motoren die met waterstof gevoed kunnen worden.

    Grote uitdaging bij artikelen over dit soort ontwikkelingen is het onbesproken blijven van het gebrek aan voldoende groene waterstof hierbij.
    Anders gezegd op de prioriteitsladder voor het kunnen beschikken over die waterstof, krijgt natuurlijk de, veel energie eisende en thans sterk vervuilende, industrie voorrang.

    In de huidige energie situatie met, zij het vanwege de Oekraïne oorlog, tekorten en extra hoge prijzen, is alle groen opgewekte energie primair bedoeld voor direct gebruik in onze netten. Zo is er nog lang geen ruimte voor grootschalige omzetting via elektrolisers naar waterstof voor gebruik in andere toepassingen.

    Onverlet, dat het heel goed is, dat de industrie zich er al wel vast op voorbereidt!