Nieuws

LA ROCHELLE- Elixir Aircraft bereidt zich voor om te vliegen met een geheel nieuwe turbine aangedreven versie van de tweepersoons Elixir als onderdeel van een strategie om over te stappen op milieuvriendelijkere voortstuwing.

De Franse fabrikant zal hiervoor de nieuwe 140 pk sterke Franse Turbotech TPR-90-krachtbron gebruiken. Inbegrepen in de plannen is ook de ontwikkeling van een cryogeen waterstofvoortstuwingssysteem voor lichte vliegtuigen.

Dit concept staat centraal in een onderzoeksprogramma genaamd BeautHyFuel. Het veertig maanden durende project, dat in 2019 van start ging tijdens de Paris Air Show, werd officieel gelanceerd in april 2020 en wordt ondersteund door € 3,6 miljoen aan financiering van het France Relance Covid-19 economisch herstelplan.

Elixir onthulde tijdens de AERO 2022 in het Duitse Friedichshafen dat het samenwerkt met het Franse bedrijf Turbotech om een ​​waterstof-elektrisch voortstuwingssysteem te ontwikkelen dat binnen zes jaar zou moeten worden gecertificeerd. De eerste TPR-90 staat gepland voor levering aan Elixir in de komende maanden.

Volgens Turbotech zijn de prestaties van de nieuwe 80 kg zwaee turbine vergelijkbaar met die van de Rotax-912iS/915iS motoren, zij het iets dorstiger met een verbruik van 19 l/h. Hoewel de TPR-90 50 centimeter (20 inch) langer is dan zijn zuigermotor, zijn er geen ontwerpwijzigingen aan het vliegtuig nodig, ook al verandert het de weight and balance van het toestel.

De TPR-90 kan worden gevoed met duurzaam gewonnen brandstof zoals synthetische kerosine in de tussentijd uitkomst moeten bieden in de aanloop naar koolstofarme kleine luchtvaart rond 2050.

Naast Turbotech en Elixir, die het testtoestel en de motor zullen leveren voor een eerste vlucht in 2023, omvat het BeautHyFuel-consortium ook Air Liquide, als ontwerper en leverancier van de waterstofbrandstoftank. Het trio wordt van advies voorzien grotere Franse luchtvaartconcerns als Safran en Daher, die ook ambities hebben om nieuwe groene luchtvaarttechnologie te introduceren.

Een andere versie van de Turbotech motor is al getest in een Bristell B23 en een JMB VL3 Evolution.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.