Nieuws

SACHEON – Korea Aerospace Industries Co. (KAI) heeft donderdag (10 november) met het tweede prototype van het tweemotorige KF-21 Boramae gevechtsvliegtuig een eerste testvlucht uitgevoerd die 33 minuten duurde.

Nadat KAI op 5 juli 2022 de eerste taxiproeven uitvoerde met de in april 2021 gepresenteerde KF-21, volgde 19 juli 2022 de eerste 33 minuten durende vlucht. Het toestel vertrok daarbij vanaf Sacheon Airfield bij de Republic of Korea Air Force (ROKAF) 3rd Training Wing.

Opmerkelijk detail: de KF-21 voltooide de vlucht met vier Meteor-lucht-luchtraketten onder de romp, maar zonder andere hoofdapparatuur zoals een infrarood zoek-en-volgsysteem.

Momenteel zijn er zes KF-21-Boramae prototypes in voorbereiding waarmee in totaal 2.000 vluchten zullen worden uitgevoerd boven de westelijke en zuidelijke territoriale wateren van Korea met het oog op het bereiken van operationele inzetbaarheid in 2026. Volgens KAI zullen de Prototype Units 3 tot en met zes vanaf eind december tot de eerste helft van 2023 aan de testvloot worden toegevoegd.

Eerste vlucht tweede prototype 10 november 2022, vluchtduur ook 33 minuten.
Eerste vlucht eerste prototype 19 juli 2022.

De ontwikkeling van de KF-X werd in 2015 gang gezet om bij de Republic of Korea Air Force (RoKAF) verouderde F-4E Phantom II en Northrop F-5E Tiger II gevechtsvliegtuigen te vervangen. Het concept ervan werd in 2018 wereldkundig gemaakt.

Gemikt wordt op een topsnelheid van Mach 1.81 bij een vliegbereik van 2.900 km waarbij het toestel volgens de fabrikant over veel van de eigenschappen van de F-35A Lightning II zal gaan beschikken.

Dat moet onder meer blijken uit GE Aviation F414 motoren, een gevechtslading van 7.700 kg en de mogelijkheid op tien punten wapenlast mee te voeren waaronder de Duitse IRIS-T raket of de eveneens Europese radargeleide MBDA’s Meteor raketten. Ook zal een in eigen land ontwikkelde active electronically scanned array (AESA) radar worden ingebouwd.

Uiteindelijk wil de RoKAF over 120 vliegtuigen van dit type beschikken waarvan er rond 2028 veertig inzetbaar moeten zijn en de laatste tachtig uiterlijk in 2032 geleverd moeten zijn.

Foto’s: KAI/DAPA Korea

4 reacties op “Korea stuurt tweede KF-21 Boramae de lucht in

  1. Vroeger bestond het mooie blad Herkenning dat vanwege bezuinigingen helaas ter ziele is gegaan, nu zou met al die vergelijkbare toestellen zoals de F 22 en F 35 een goede test kunnen worden uitgevoerd. Voor spotters een leuke klus om te doen. De wapens zijn uitwendig en niet in de romp. Indonesia werkt ook aan dit toestel mee, maar hoeveel wenst men er af te nemen ? @ Anton S je maakt wel een goede analyse want Zuid Korea had ook gewoon extra F 35’s kunnen kopen met alle operationele voordeel, of moest men zonodig zelf iets ontwikkelen, hoop wel dat ze er een model voor de vliegtuig verzamelaars uitbrengen.

  2. Anton S. schreef:

    Zelfs al zou het toestel volledig gelijkwaardig zijn aan de F 35, dan moet het aanschafprijsverschil wel zodanig zijn, dat daarmee alle door de jaren heen te ontstane extra kosten vanwege een tweede type vliegtuig worden goed gemaakt.

    Je zwemt dan in de fuik van type management.
    Dan gaat het om:
    – eigen typische onderdelen voorraden op alle locaties waar met het toestel gevlogen wordt
    – een eigen type lijn aan opleidingen zowel voor technici [5x zoveel als vliegers] en vliegers
    – maar daarmee ook meer personeel omdat ze niet allemaal meer zo doorgeefbaar voor beide typen zullen zijn.

  3. Mark schreef:

    Lijkt wat op de F-22 raptor

  4. Albert van Bladeren schreef:

    Misschien een iets goedkoper zeer goed alternatief voor de KLu als aanvulling op de F35? 🙂

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.