Nieuws

SANTIAGO – De Chileense vliegtuigfabrikant ENAER (Empresa Nacional de Aeronáutica de Chile) gaat uit het T-35 Pillan trainingsvliegtuig een opvolger ontwikkelen, de Pillan II.

De Pillan II weerspiegelt de evolutie van de T-35 Pillan met updates op het gebied van avionica en het uitgebreid gebruik maken van koolstofvezel. Tevens is sprake van een nieuw vleugelontwerp, een nieuwe motor en een verbeterde vermogen/gewichtsverhouding.

Het ontwerp volgt het zogenoemde het CPIS-concept (Comprehensive Primary Instruction System) dat een vluchtplannings-, monitoring- en evaluatiesysteem omvat, evenals een training voor piloten en grondtechnici ondersteund door Augmented Reality. Het geïntegreerde trainingssysteem is gebaseerd op de ontwikkeling van de leerling-piloot, zodat deze vanaf de eerste fase van de training vertrouwd raakt met de filosofie en meer geavanceerde systeemomgeving die hij later tijdens zijn carrière zal ontdekken.

De T-35 Pillan (Spaans voor ‘voorouderlijke geest’) werd eind jaren zeventig ontwikkeld. Het eerste prototype vloog op 6 maart 1981. De T-35 Pillan kwam in 1984-1991 op de productielijn. Na zeven jaar stilstand werd de productie in 1998 weer hervat. In totaal werden er ongeveer 154 vliegtuigen gebouwd.

Er zijn 60 toestellen uit de T-35A-serie en twintig exemplaren van de T-50B geleverd aan de Chileense luchtmacht. Daarnaast zijn bij de Spaanse luchtmacht exemplaren uit de T-35C-serie (E-26 Tamiz) in gebruik. De T-35 Pillan wordt daarnaast ingezet bij de luchtmachten van de Dominicaanse, Ecuador, El Salvador, Guatemala, Panama en Paraguay.