Nieuws

HAWTHORNE – Universal Hydrogen is van plan om voor eind 2022 met een regionaal passagiersvliegtuig te vliegen met een op waterstof-brandstofcel gebaseerde aandrijflijn die is ondergebracht in een van de gondels van een De Havilland Dash 8-300.

De aandrijflijn wordt momenteel getest in de fabriek in Hawthorne, Californië, Universal Hydrogen werkt hier samenwerking met Aerotec om de motorintegratie uit te voeren en het vliegtuig vanaf Moses Lake te vliegen. Toeleveranciers zijn onder meer MagniX, dat de elektromotoren voor de aandrijflijn levert, en Plug Power, dat de waterstofbrandstofcellen levert.

Universal gebruikt de ATR om technische ontwikkeling uit te voeren en te testen wat het bedrijf zijn ‘modulaire logistieke technologie’ noemt. De modulaire capsules van het bedrijf slaan waterstof op tijdens het transport en dienen als brandstoftanks die rechtstreeks in het vliegtuig worden geladen.

Het modulaire tankconcept vermijdt de noodzaak voor dure en tijdrovende ontwikkeling van waterstoftankinfrastructuur op luchthavens, waardoor het transport en de behandeling van waterstof mogelijk wordt met behulp van het bestaande intermodale vrachtnetwerk en vrachtafhandelingsapparatuur.

De in Massachusetts gevestigde regionale luchtvaartmaatschappij Connect Airlines is voornemens 75 ATR 72-600 regionale turboprops op waterstof in te gaan zetten. Connect is van plan te starten met De Havilland Dash 8-400s in het noordoosten en het middenwesten van de VS en in Toronto.

Universal Hydrogen werkt ook in Toulouse aan een ATR 72 waar vrijwel hetzelfde aandrijflijnontwerp zal worden geintegreerd in de Frans-Italiaanse turboprop, waardoor deze hetzelfde bereik van ongeveer 500 nm krijgt als de gewijzigde Dash 8.