Nieuws

SAO JOSE DOS CAMPOS – Leasemaatschappij Nordic Aviation Capital (NAC) heeft definitief getekende voor het ombouwen van tien E190/E195s tot E-Jet Passenger to Freight (P2F) varianten.

NAC sloot in mei 2022 als eerste een principe-overeenkomst met Embraer voor het laten ombouwen van tien E190/E195 regionale verkeersvliegtuigen tot E-Jet Passenger to Freight (P2F)variant. Deze toestellen komen NACs eigen portfolio en moeten vanaf 2024 geleverd worden.

De vliegtuigen zullen bij Embraer in Brazilië worden omgebouwd waarbij een voorste vrachtdeur op het hoofddek zal worden aangebracht. Ook zal na vloerversterking een vrachtafhandelingssysteem worden ingebouwd evenals een Rigid Cargo Barrier (RCB) – 9G Barrier met toegangsdeur, Daarnaast wordt een rookdetectiesysteem in het vrachtruim ingebouwd inclusief klasse E brandblussers en voorzieningen worden aangebracht voor transport van gevaarlijke stoffen. De E190F krijgt een laadvermogen van 10.700 kg); de E195F een laadvermogen 12.300 kg.

Volgens Embraer zullen E-Jet P2F-conversies l vijftig procent meer volumecapaciteit hebben, drie keer het bereik van turboprops en tot dertig procent lagere bedrijfskosten dan narrow bodies.  De Embraers moeten daarbij het bestaande gat gaan opvullen tussen enerzijds de kleinere ATR 72 turboprops en anderzijds de grotere Boeing 737-300SF.

Behalve Nordic Aviation Capital (NAC) heeft Embraer een tweede, niet nader genoemde, klant weten te strikken die als eerste definitief tekende voor tien E190/E195 E-Jet Passenger to Freight (P2F)varianten.