Nieuws

ORLANDO – Mammoth Freighters LLC gaat na de opening van 777 ombouwlijnen in Jeddah en het Amerikaanse Fort Worth Alliance Airport ook in Manchester een conversielijn inrichten die in 2024 operationeel moet zijn. Met het oog op dat laatste is een contract gesloten met STS Aviation Services.

De Amerikaanse logistieke dienstverlener Mammoth Freighters LLC uit Orlando startte in 2021 een eigen Boeing 777 ombouwprogramma na een eerste order van Cargojet. Mammoth wil in de tweede helft van 2023 na een aanvullend typecertificaat in eerste instantie tien 777-200LRMF in de markt zetten die kunnen worden gekocht of gehuurd. Deze vliegtuigen werden door het in 2020 opgerichte Mammoth gekocht van Delta Air Lines. Recent verviervoudigde de Canadese vrachtmaatschappij Cargojet bij Mammoth Freighters een in november 2021 geplaatste voor twee Boeing 777-200LRMF vrachtvliegtuigen naar acht 200LMRF en 300ERMF varianten.

Begin oktober 2022 werd aangekondigd dat AviaAM Leasing (AviaAM) de launching customer is voor de nieuwe 777-300ERMF vrachtvliegtuigen na een een conversieovereenkomst voor zes vrachtvliegtuigen van dit type. Met inbegrip van deze bestelling heeft Mammoth nu vaste bestellingen voor negenentwintig 777-vrachtconversies verdeeld over meerdere klanten, en nog eens twaalf 777 conversies in vergevorderde stadia van onderhandeling.

In mei 2022 bestelde ook Saudia zeven tot vrachtvliegtuig om te bouwen Boeing 777s. In het verlengde van deze order zal Saudia Aerospace Engineering Industries (SAEI), de onderhoudspoot de Saudia group, in Jeddah een nieuwe conversielijn inrichten.
In Amerika zal onderhoudsbedrijf Aspire MRO betrokken worden bij het ombouwen en onderhouden van Boeing 777s. Met het oog hierop zullen op Fort Worth Alliance Airport zes ombouw- en onderhoudsplekken worden gerealiseerd.

De nog om te bouwen GE90-110B1 aangedreven vliegtuigen hebben allemaal minder dan 5.000 starts en landingen achter de kiezen en kunnen nadien 105,6 ton vracht over 4.900 nm (9.076 km) vervoeren. De vliegtuigen gaan plaats bieden aan twee piloten. Daarnaast worden vier business class stoelen, een galley en twee slaapplaatsen voorzien

Op termijn wordt ook de 777-300LRMF voorzien die 99,8 ton vracht moet gaan vervoeren over 4.800 nm (8.890 km). Volgens Mammoth krijgen deze vliegtuigen op het boven- en onderdek 814 kubieke meter laadruimte, 14 procent meer dan in een 747-400F. Vergeleken met een en 767-300F is die inhoud zelfs 81 procent groter en 43 procent meer dan bij een MD-11F.

Bij ingebruikname van deze 777-200LRMF vrachtvliegtuigen zal het onderhoud aan de General Electric GE90-110B1 motoren worden uitgevoerd door het Duitse MTU Maintenance.

Naast Mammoth houdt ook leasemaatschappij GECAS zich bezig met de ombouw van 777s.